marți, noiembrie 28, 2006

Microsoft incearca sa-si extinda platforma online pentru a se apropia mai mult de gustul clientilor


Steve Berkowitz este considerat de multi drept exponentul noului drum pe care s-a imbarcat Microsoft. Fostul director al motorului de cautare Ask.com, Berkowitz, si-a castigat renumele din publicarea de carti, incluzand seria de ghiduri "pentru incepatori", titreaza Financial Times.

In eforturile sale de a stopa indepartarea si mai mare de Google si de Yahoo!, cea mai mare companie de soft din lume a realizat ca are nevoie de un curs pentru "incepatori" in ceea ce priveste comportamentul consumatorului.

"Compania trebuie educata in aceasta privinta - nu este ceva in care sa fi fost puternic educata", a spus Berkowitz, care a fost recrutat in echipa Microsoft in mai pentru a conduce pachetul de servicii online al gigantului IT.

Analistii considera ca acesta ar fi un semn clar ca Microsoft, axata pana acum doar pe tehnologie, ceea ce a dus la lipsa unei conexiuni puternice cu clientii sai, vrea sa schimbe aceasta situatie, luand anul trecut decizia de a numi serviciul online Windows Live, nume imprumutat de la sistemul sau de operare.

"Microsoft a folosit o campanie de marketing cu accent tehnologic, pentru ca ea reprezinta tehnologia. Scopul nostru este de a inceta sa facem marketing prin tehnologie si de a incepe sa facem prin experienta", a spus el. Berkowitz doreste construirea unei platforme tehnologice online care sa contribuie la depasirea concurentei si pe care sa o foloseasca apoi pentru a acoperi o scara mai larga de servicii online.

"Pe unele le vom detine, iar cu altele vom fi parteneri", a spus Berkowitz. "Acest lucru ne va oferi audienta necesara pentru a ne conduce platfoma publicitara", a adaugat el.

Din aceste doua parti ale strategiei, cea care inglobeaza platforma tehnologica este cea mai avansata, chiar daca nu toate piesele necesare sunt la locul lor. Priza mare la public a unor servicii precum mesageria si email-ul a creat din reteaua de comunicatii Microsoft unul din bunurile principale ale companiei. Celelalte elemente importante din platforma tehnologica se afla momentan in diverse stadii de dezvoltare.

In domeniul motoarelor de cautare, patru ani de eforturi au produs un motor de cautare care se poate compara cu cele ale Google si Yahoo!, chiar daca Berkowitz este de parere ca acest serviciu are nevoie de o interfata de utilizare mai noua si mai interesanta. In domeniul bloggingului si al retelelor sociale, serviciul Spaces al MSN trebuie imbunatatit, a spus Berkowitz. In ce priveste ceea ce el numeste alte doua parti cheie ale platformei, si anume o metoda de a capta imaginile video generate de utilizatori si un mod de salvare a datelor clientilor pe servere detinute de Microsoft, Berkowitz trebuie sa stabileasca o strategie.

O data puse impreuna, toate aceste elemente ar trebui sa creeze nucleul a ceea ce Berkowitz spune ca ar fi cele patru experiente online cautate de utilizatori: cautarea, divertismentul, socializarea si cumparaturile. Munca sa consta in perfectionarea acestor experiente.

Doua dintre ele nici macar nu au trecut de faza de proiectare.

"Inca nu stiu in ce directie vom merge cu socializarea online, la fel cum nu stiu inca cum vom aborda segmentul de comert", spune el. In domeniul cautarilor insa, a mostenit serviciile care au fost create in jurul Windows Live, dar spune ca Microsoft trebuie sa dezvolte o filosofie mai solida fata de motivele folosite de potentialii clienti.

"Trebuie sa ne dam seama cum sa folosim Live" a spus el. "Aceasta este una dintre marile incercari pentru mine: gasirea unei solutii de a face din Live o experienta, si nu o tehnologie".

In domeniul divertismentului, Berkowitz spune ca Microsoft trebuie sa transforme portalul MSN intr-o serie de canale de divertisment complet dezvoltate, in loc sa fie "banala usa" catre Internet, asa cum a fost pana acum. Statutul inferior al lui Microsoft in comparatie cu Google ar trebui sa ajute in aceasta privinta: companiile de divertisment vad in el un aliat bun, in vreme ce o companie dominanta de cautari online continua sa-si extinda influenta pe Internet. Acest lucru ar putea insemna reducerea ambitiei sale in anumite parti ale lumii.

MSN furnizeaza servicii complete de divertisment doar in 10 sau 12 tari din cele 40 in care el se afla prezent si trebuie sa decida daca se va extinde si in celelalte sau daca va oferi servicii mai noi si mai simple. Daca Microsoft a demonstrat ca nu poate lega relatii puternice cu consumatorii sai, atunci de ce sa nu-si limiteze atentia la platforma si sa lase pe altii sa construiasca experiente la varf? In cele din urma, el concluzioneaza ca majoritatea audientei de care are nevoie pentru a acoperi sistemul de publicitate online va trebui sa vina de la partenerii care-si vor dezvolta propriile servicii care vor rula pe aceasta platforma.

El compara pericolul pe care Microsoft il infrunta acum cu soarta companiei de publicitate Overture, care nu si-a creat o audienta proprie si care in cele din urma a fost cumparata de Yahoo!. Prin cresterea veniturilor pe care trebuia sa le plateasca partenerilor care ii ofereau audienta pentru sistemul sau publicitar, Google a presat in cele din urma Overture.

Prin cei 450 de milioane de oameni care folosesc unele din serviciile sale macar odata pe luna, Microsoft are o baza buna de plecare. "Nu cred ca poti detrona Google", spune Berkowitz. "Dar problema mea nu este Google, ci pastrarea angajatilor mei care doresc sa mearga la Google", a explicat el.

Niciun comentariu:



Trimiteți un comentariu