Negocierea este arta targuirii si caderii de acord a doi sau mai multi indivizi, grupuri sau organizatii. Importanta ei in diverse domenii, precum afacerile si comertul, nu poate fi niciodata hiperbolizata. Mai mult, ea este o indemanare esentiala in a primi ce-ti doresti, faurind in acelasi timp o relatie favorabila cu partenerul de negociere.
Nu toata lumea stie sa negocieze cum trebuie. De fapt, asta separa persoanele de afaceri de succes de ceilalti. In lumea competitiva a afacerilor moderne, succesul unui individ sau a unui grup depinde in mare parte de priceperea la negocieri.
Caracteristicile unui negociator bun sunt:
El este un bun comunicator. Negocierile implica actul comunicarii nevoilor si a dorintelor. Pe langa nevoia de a avea o discutie deschisa cu persoanele implicate, un bun negociator trebuie sa maximizeze timpul petrecut cu ceilalti parteneri de afaceri, comunicandu-si bine ideile. Neintelegerile intre persoane sau grupuri de afaceri pot aparea in lipsa abilitatii de a conversa corect.
El este un bun ascultator. Actul comunicarii dintr-o negociere nu se incheie cu nevoia de a informa. Comunicarea este un proces bilateral, iar recipientul informatiilor communicate trebuie sa inteleaga si sa interpreteze corect datele. Pentru a realiza aceasta, are nevoie de abilitatea de a-i asculta pe ceilalti.
Este competent si cunoscator. El urmeaza regula simpla “Nu poti da de unde nu este”. Nu poti negocia ceva despre care nu stii nimic. Ca si om de afaceri, trebuie sa posede cunostinte vaste despre firma, bunuri si servicii, precum si proiecte care se negociaza cu alte firme. Mai mult, trebuie sa stie si ce vrea sa obtina partenerul de negocieri din aceasta tranzactie, pentru a-i echilibra nevoile cu cele proprii.
Este capabil sa analizeze situatii. Arta negocierii depinde in intregime de analizarea ofertelor facute in cadrul unei tranzactii. De fapt, inainte sa faca o oferta, el trebuie sa fi procesat rezultatele pe care vrea sa le obtina din afacere. Mai mult, acceptarea sau refuzarea unei contraoferte a taberei adverse depinde in intregime de capacitatile sale analitice.
Este capabil sa ia rapid decizii corecte. Timpul inseamna bani, iar banii sunt fundatia oricarei afaceri. Astfel, ajungerea la un compromis in cel mai scurt timp posibil, cu riscuri calculate, este un factor vital al oricarei negocieri.
Etapele negocierii:
1. Planuirea – consta in colectarea datelor si cercetari. De aici pornesc cunostintele negociatorului despre afacere
2. Initierea – constituie inceputul negocierii. In cadrul acestei etape incepe comunicarea intre cele doua tabere implicate in negociere
3. Trocul – etapa ofertelor si contraofertelor. Aceasta implica analizarea conditiilor afacerii
4. Finalizarea – arta incheierii unei negocieri. Deoarece exista tranzactii care trebuie facute in acelasi loc in care se desfasoara negocierile, aici se foloseste abilitatea negociatorului de a lua rapid decizii calculate.
Daca doresti sa devii un negociator bun, este important sa iti dai seama care sunt etapele negocierii, pentru a vedea la care mai trebuie sa lucrezi. In plus, daca poti sa recunosti aceste etape, vei reusi sa dirijezi cursul negocierii. Vei vedea ca tu impui ritmul si nu mai poti fi indus in eroare in nici o tranzactie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu