BMW se lupta cu concurenta puternica venita din partea Audi si Lexus pentru a se mentine in fruntea producatorilor auto premium.
La marginea orasului Leipzig, o cladire inalta de 20 de metri, construita numai din otel sticla si beton iese din peisaj. Complexul, o noua uzina contruita de Bayerische Motoren Werke (BMW) in 2005, a fost proiectata de arhitectul Zaha Hadid, castigatoare a Premiului Pritzker pentru arhitectura, pentru care i-a fost desemnat premiul pentru arhitectura in Germania, scrie Bloomberg.
Pentru executivii BMW care au demarat proiectul, forma uzinei este mult mai putin importanta in raport cu functia sa. Cladirea a fost proiectata pentru a asambla modelele Seria 1 si Seria 3 ale BMW in orice ordine si indiferent de optionale fara a mai opri linia de productie.
Uzina de la Leipzig este cea mai noua arma a constructorului bavarez in lupta sa de a-si pastra pozitia de lider mondial in segmentul automobilelor premium.
Anul trecut, BMW a atins un nou record, comercializand 1,37 milioane de automobile. A devansat Mercedes-Benz, marca detinuta de DaimlerChrysler, pentru a deveni cea de-a doua cea mai bine vanduta marca premium din Statele Unite dupa Lexus, detinuta de Toyota Motor. BMW reprezinta aproape un cult pentru cei ce detin un automobil al constructorului bavarez, situatie invidiata de majoritatea celorlalti constructori din lumea auto.
Dar investitorii companiei nu sunt pe deplin multumiti. Pretul actiunilor BMW s-a apreciat cu numai 6,7% in acest an, in timp ce indicele DAX al Germaniei a crescut cu 13% in aceeasi perioada. Rata profitului s-a mentinut aproape neschimbata timp de aproape sase ani, in timp ce competitorii sai iau tot mai mult din cota sa de piata, Audi si Lexus inregistrand cresteri tot mai importante.
Cea mai buna dovada a faptului ca BMW incepe sa fie tot mai atent la competitie o reprezinta reducerile de aproximativ de 4.000 de dolari (aproximativ 3.000 de euro), aproape dublu fata de cele oferite de Mercedes-Benz si Lexus.
BMW a anuntat ca profitul pe trimestrul unu a scazut cu aproximativ 38%. Profitul net a scazut la 587 de milioane de euro, sau 90 de centi per actiune, de la 948 de milioane de euro sau 1,44 euro per actiune cu un an in urma. Stefan Krause, directorul financiar al companiei, a declarat ca scaderea profitului a fost cauzata de cresterea preturilor materialelor si de scaderea dolarului in raport cu euro.
"Pentru BMW ar putea urma sase luni dificile sau chiar doi ani", au declarat Max Warburton si Avaneesh Acquilla, analisti la UBS.
Deschiderea in mai 2005 a uzinei de la Leipzig a coincis cu obtinerea de catre BMW a titlului de cel mai mare constructor de automobile premium la nivel mondial, devansand Mercedes-Benz. Vanzarile BMW s-au apreciat in aproape fiecare an din ultimul deceniu, datorita designului atractiv preferat de catre directorii tineri, in special cei din Statele Unite.
"BMW poate fi considerat o religie, nu doar o simpla masina, in special in Statele Unite", a declarat Christoph Stuermer, analist al industriei auto de la Waltham cu sediul in Frankfurt, firma din cadrul companiei de cercetare a pietei Global Insight din Massachusetts. "Odata intrat in acest club select, nu mai iesi niciodata. Intai iti convingi familia sa cumpere un BMW, dupa care prietenii", a adaugat el.
BMW este liderul de piata in segmentul premium al industriei auto, care va atinge cifra de 6,72 milioane de unitati in acest an, in crestere de la 5,27 milioane de automobile in 2001, potrivit informatiilor furnizate de Global Insight. In acest an, se preconizeaza ca BMW impreuna cu MINI va detine aproximativ 27% din aceasta piata, in crestere de la 16,9% in 2001. Mercedes va avea aproximativ 26,1%, Audi, 17,8%, si Lexus, 9,9%.
"Atunci cand s-a devansat in segmentul premium in 2005, BMW nu mai depasise Mercedes-Benz din 1993. Iar de aceasta data compania doreste sa pastreze titlul", a declarat Norbert Reithofer, directorul executiv al companiei, care a preluat conducerea companiei in septembrie anul trecut, atunci cand Helmut Panke s-a retras.
"Intentionam sa ramanem numarul 1 in segmentul premium al industriei auto", a declarat Reithofer. "Modul in care am realizat cresterile din ultimii ani are o puternica legatura cu productivitatea ridicata si cu eficienta tot mai mare", a subliniat el.
Pana anul trecut, Reithofer a fost directorul departamentului de productie. Cea mai importanta realizare a sa in aceasta functie a fost cresterea vanzarilor cu doua treimi din 2000 pana in 2006, in timp ce numarul angajatilor a crescut cu numai 14%. Veniturile raportate per 1.000 de angajati s-au apreciat la 459,8 milioane de euro in 2006, in crestere de la 395,4 milioane de euro in 2001. Profitul inainte de impozitare al BMW a crescut in 2006 cu 3%, la 3,75 miliarde de euro, iar veniturile au ajuns la 49 de miliarde de euro, fara a lua in considerare vanzarile Rolls-Royce Group, producator de motoare pentru avioane in care BMW detine un pachet de actiuni in valoare de 350 de milioane de euro.
Noua uzina din Leipzig este o dovada concreta a eficientei BMW. Uzina are o cladire principala cu patru aripi ce permite camioanelor si trenurilor sa livreze componente mai eficient. Managerii pot adauga noi module la sfarsitul fiecarei aripi pentru a permite cresterea productiei. Si de asemenea, echipamentele pot fi adaptate pentru a permite asamblarea oricarui alt model BMW.
Si la Leipzig, precum la alte uzine BMW, linia de productie se poate adapta noilor comenzi atat de repede, incat clientii isi pot schimba optionalele chiar si cu sase zile inainte de livrare. Pentru a economisi spatiu de depozitare, automobilele in diferite stagii ale productiei trec peste plafonul birourilor managerilor. Angajatii au fost de acord cu programe de lucru flexibile pentru a minimiza lucrul peste program.
"Leipzig reprezinta toate succesele noastre intr-un singur loc", a declarat Frank-Peter Arndt, seful departamentului de productie al BMW. "Am muncit foarte mult la procesul de standardizare, utilizand module si construind blocuri pentru a reduce numarul de pasi necesari asamblarii unui automobil.
Audi si Lexus se apropie de BMW dintr-o baza a vanzarilor mai redusa. Cota de 17,8% a Audi pe segmentul automobilelor premium s-a apreciat de la 14,1% in 2001, potrivit informatiilor furnizate de Global Insight. Lexus a crescut la 9,9%, de la 5,2%. Audi a comercializat 905.000 de automobile la nivel international in 2006, in crestere cu 9,2% in comparatie cu 2005. Martin Winterkorn, directorul Volkswagen care s-a aflat la conducerea Audi pana anul trecut, cand a fost promovat, si-a propus o tinta a vanzarilor de 1 milion de unitati pentru Audi in 2008 si de 1,4 milioane de unitati pana in 2015.
Vanzarile Lexus au crescut si mai puternic. S-au comercializat peste 475.000 de unitati in 2006, in crestere cu 20% in comparatie cu 2005. In SUA, cea mai mare piata a constructorului japonez, s-au vandut 322.000 de unitati, fata de 313.000 de unitati cat a comercializat BMW.
Lexus devine tot mai competitiv si in Europa, piata pe care BMW comercializeaza jumatate din totalul productiei. Constructorul japonez a comercializat 36.662 de automobile in Europa de Vest anul trecut, in crestere cu 72% in comparatie cu 2005, potrivit Asociatiei Producatorilor Europeni.
Atat Audi, cat si Mercedes doresc sa preia din cota de piata detinuta de BMW prin lansarea de modele pe noi nise de piata. Audi a lansat Q7, noul sau SUV ca raspuns dat lui X5 de la BMW, care inregistreaza vanzari semnificative in Statele Unite. Mercedes-Benz a lansat noua generatie a lui ML-Klasse si noul GL-Klasse care dispune de pana la sapte locuri. Constructorul din Stuttgart a lansat in 2005 R-Klasse, un model crossover dintre un SUV si un monovolum.
Pentru a tine pasul cu concurenta, BMW a lansat anul trecut noua generatie a lui X5 si un facelift pentru X3. Si intentioneaza sa lanseze alte doua noi crossovere anul viitor, printre care un monovolum compact care sa concureze cu B-Klasse de la Mercedes-Benz.
BMW a realizat una dintre cele mai mari greseli din istoria sa in 1994, atunci cand a achizitionat grupul Rover contra sumei de 800 de milioane de lire sterline (1,17 miliarde de euro), intr-o incercare de a intra in segmentul productiei de masa.
Atunci cand a fost achizitionat de BMW, compania britanica inregistra pierderi semnificative, situatie care a persistat si in perioada in care a ramas in proprietatea constructorului german.
In 1999 era principalul contribuitor la pierderea de 1 miliard de dolari (738 de milioane de euro) inregistrata de BMW, cea mai mare din istoria marcii. In 2000 BMW a vandut Rover pentru suma de 10 lire sterline (14,7 euro).
Sursa: Ziarul Financiar
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu