Odata cu investitiile tot mai vizibile in mediile online din ultimii ani, se pune problema cand vor aparea primele tranzactii de anvergura in acest sector cu rate de crestere anuale de circa 100%.
Primele achizitii pe piata locala in valoare de cel putin 5-10 milioane de euro de companii media pe Internet vor avea loc in aproximativ trei ani, a declarat pentru ZF Calin Fusu, directorul general al Neogen.
"Mai devrem fie nu vor exista jucatori atat de valorosi, fie nu vor fi de vanzare", a adaugat Fusu.
Orlando Nicoara, directorul MediaPro Interactiv, este mult mai optimist din punctul de vedere al termenului, el considerand ca vor aparea primele tranzactii de cel putin 5-10 milioane de euro in urmatorul an.
In ultimul an s-au petrecut mai multe schimbari pe piata locala, aceasta devenind fragmentata.
"In 2006, practic, nu au aparut jucatori noi pe piata, ci a fost un an al reasezarilor pe piata de Internet, atat la nivel de publisheri, cat si la nivel de publicitate online", a declarat Nicoara.
El este de parere ca aceasta fragmentare a creat o usoara confuzie, insa piata se va polariza din nou in viitor. "E posibil sa se polarizeze chiar anul viitor, insa asta e putin probabil, pentru ca fiecare jucator din piata vrea sa isi construiasca o prezenta cat mai semnificativa, pentru a vinde la un pret care in momentul asta poate parea exagerat", a adaugat Orlando.
Piata se va polariza prin achizitii, ca si pana acum.
In acelasi timp, jucatorii traditionali de media, comert sau comunicatii vor deveni si ei mai activi pe masura ce vor invata despre beneficiile si riscurile aduse de Internet, este de parere Fusu.
Confuzia a fost sutinuta si de faptul ca multi dintre jucatorii noi aparuti au declarat ca vor ataca cat mai multe piete in acelasi timp - de la publishing si publicitate la servicii online si ecommerce. "Este normal pentru etapa de dezvoltare a pietei in care ne aflam acum, cu un nivel al concurentei relativ scazut. Dar intr-un an, lupta concurentiala va fi mult mai puternica si jucatorii vor deveni mai focusati sau vor disparea", a precizat Fusu.
Principalul avantaj al diversificarii este folosirea acelorasi resurse - umane, financiare, tehnologice - pentru acoperirea unui numar mai mare de piete. Totusi, atunci cand pietele acoperite necesita capabilitati diferite, echipele de management focusate vor avea castig de cauza, conform oficialului Neogen.
O alta miscare interesanta pe piata locala este interesul crescut al trusturilor media traditionale pentru Internet. Intact are o prezenta puternica prin site-ul Gazetei Sporturilor, iar Realitatea Media si MediaPro si-au creat divizii online.
"Asta e prima etapa: crearea unei consistente prezente online. Va urma si etapa a doua - vanzarea directa de publicitate online, insa care se bazeaza direct pe prima, fara de care nu ai ce vinde concret. Chiar si MediaPro Interactiv se concentreaza, pentru inceput, in refacerea editiilor online deja existente in trustul MediaPro", a spus Nicoara.
Piata de publicitate pe Internet din acest an este estimata la aproximativ 5 milioane de euro si se dubleaza in fiecare an. De asemenea, piata de retail online are crestere de 300% in fiecare an, fiind estimata pentru 2006 la 60 de milioane de euro. radu.tataru@zf.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu