V-ati intrebat cine este clientul ideal al producatorilor sau dealerilor din industria auto? Bineinteles, statul! Cumpara masini cu sutele si scoate cu usurinta din buzunar milioane de euro.
Potrivit unei recente hotarari a Guvernului, pana la finele anului, in garajele Camerei Deputatilor si cele ale Politiei vor fi parcate cateva sute de masini nou-noute, pentru cumpararea carora vor fi alocate peste 10 milioane de euro. Dar cele doua institutii nu sunt singurele care se vor “motoriza” in acest an.
si Serviciul de Protectie si Paza (SPP) a anuntat ca va cumpara masini in valoare de aproape doua milioane de euro, pe considerentul ca “este absolut necesara innoirea flotei”. In 2006, se estimeaza ca vor fi cheltuite peste 40 de milioane de euro pentru a asigura “siguranta si confortul” functionarilor din diferite ministere si agentii guvernamentale.
Asta in conditiile in care, in ultimii cinci ani, achizitiile de autoturisme si autovehicule ale statului au depasit 150 milioane euro. Dacia si Daewoo sunt cei mai bine pozitionati producatori auto in afacerile cu statul, pentru ca actuala legislatie stabileste cumpararea indeosebi a “marcilor de productie indigena”.
In primele sapte luni ale acestui an, Daewoo a furnizat automobile catre 200 de institutii si firme cu capital de stat. In cazul fabricii de la Pitesti, comenzile catre stat sunt estimate sa ajunga la 6% din vanzarile totale preconizate in 2006.
Ca mai toate licitatiile dambovitene, nici astfel de contracte nu sunt scutite de suspiciuni. Se vorbeste despre o reteta a interpretarii normelor privind achizitiile publice, in favoarea unor companii private. Contracte de milioane de euro sunt castigate de diversi importatori, care sunt “invitati” sa concureze la licitatii alaturi de dealerii lor.
Prin aceasta manevra, pretul de vanzare poate fi stabilit “in familie”, cu buna stiinta a functionarilor de la stat.
Odata cu lansarea modelului Logan, si cei de la Dacia si-au consolidat pozitia privilegiata in raport cu clientul-stat. Anul trecut, Politia a fost cel mai generos client al fabricii de la Pitesti, cumparand 1.600 de bucati.
“Daca acum cativa ani vanzarile catre stat ajungeau la 1-2% din cifra de vanzari, anul acesta estimam ca va atinge 6%”, spune Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia Pitesti.
Ca de obicei, nu lipsesc suspiciunile in jurul organizarii unor astfel de licitatii pe bani publici. Se spune ca s-a format chiar un mecanism simplu: institutia invita cu buna stiinta sa concureze doar importatorul si dealerii sai care, prin intelegere, pot jongla cu pretul de vanzare. Faptul ca invitatia a fost lansata “in familie”, miroase a... spaga.
O parcurgere sumara a anunturilor de atribuire de contracte din Monitorul Oficial ne-a atras atentia asupra firmei Radacini si Radacini Leasing (nota red. dealer Daewoo), componente ale grupului Radacini, detinut de iranianul Madadi Shireh Jini Ali. Firmele au castigat cele mai multe licitatii la stat, fie pentru achizitia de autoturisme, piese de schimb sau service.
“Cele 150 de masini vandute statului, anul acesta, reprezinta in jur de 8% din vanzari, iar valoarea contractelor se ridica la 1,4 milioane euro (numai pentru masini - nota red.) Firmele noastre au castigat pentru ca la licitatiile organizate de stat, pretul este cel care primeaza”, sustine Mariana Nistor, PR manager la Radacini.
Afirmatiile reprezentantului Radacini nu par sa se confirme in realitate. Ministerul Agriculturii a achizitionat anul acesta Nubira II de la Autonet Bucuresti la pretul de 40.987 lei per masina, in timp ce Radacini a vandut, catre Ministerul Mediului, acelasi model, tot anul acesta, dar la un pret de 42.835 lei.
Integral in Capital
Capital, 31 aug 2006
vineri, septembrie 01, 2006
Statul, clientul de aur al pietei auto
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu