joi, septembrie 21, 2006

Neplata facturii de mobil in trecut poate afecta obtinerea unui credit


Activitatea Biroului de Credit incepe sa fie tot mai vizibila si sa nasca tot mai multe controverse. Dupa nenumaratele cazuri de persoane care au fost inscrise in evidenta Biroului pentru restante de cateva zeci de mii de lei, o noua initiativa privitoare la o baza de date care sa contina informatii despre restantierii la plata facturii de telefonie mobila e pe cale sa fie adoptata.

Absurdul situatiei consta in faptul ca evidenta Biroului de Credit ar putea sa contina si informatii despre clientii care nu si-au platit mobilul in urma cu ani de zile.

250 de mii de romani datori la banci

Potrivit informatiilor oferite de Urban si Asociatii in baza de date a Biroului de Credit figureaza ca restantieri aproximativ 250.000 de persoane cu restante la una sau mai multe banci; Valoarea totala a restantelor ?n lei si valute este de peste 260 milioane lei RON (echivalent). Din statisticile Urban & Asociatii cei mai multi restantieri au credite la o singura banca, apx. 30 000 la doua banci, 6000 la trei banci, 1000 la patru banci. Exista insa si persoane care au credite la 5 si 6 si chiar 7 banci, insa sunt cazuri mai izolate.
Directorul general al Biroului de Credit, Serban Epure, a declarat pentru HotNews.ro ca institutia pe care o conduce se afla in negocieri avansate cu doi operatori de telefonie mobila pentru realizarea unei baze de date care sa contina informatii despre persoanele care au inregistrat intarzieri la plata facturii pentru telefonul mobil.

Astfel, in cazul in care ati avut intarzieri mai mari de 30 de zile la plata telefonului e foarte posibil sa intampinati dificultati in a obtine un credit.

Potrivit informatiilor oferite de Epure, protocolul va intra in vigoare la inceputul anului 2007. Acesta nu a exclus posibilitatea ca datele transmise catre Biroul de Credit sa contina si informatii despre persoanele care au inregistrat restante cu mult timp inainte de semnarea protocolului.

Directorul Biroului de Credit a mai adaugat ca exista discutii incipiente si cu o serie de companii de telefonie fixa care ar urma sa furnizeze date despre rau-platinici si a adaugat ca o posibila colaborare cu orice alt tip de societate ce ofera servicii populatiei nu este exclusa pe viitor.

Epure a precizat ca un eventual semn de egalitate intre o restanta la banca si o restanta la plata facturii de mobil e o chestiune ce tine strict de politica fiecarei banci.

"O intentie usor abuziva"

Laura Pascu, PR Manager al Asociatiei pentru Protectia Consumatorului a declarat pentru HotNews.ro ca o astfel de intentie din partea operatorilor de telefonie mobila ar fi "usor" abuziva.

“In primul rand ar fi trebuit sa ceara parerea Consiliul Consultativ al Consumatorilor din cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor. Mai mult decat atat, informatiile legate de clienti sunt confidentiale, potrivit legii privind protejarea informatiilor cu caracter personal”.

Laura Pascu a precizat ca ar fi nevoie de acordul clientului pentru ca astfel de date sa intre in evidenta biroului de credit, mai ales retroactiv.

“La momentul semnarii unui contract de credit cu o banca clientul isi da acordul ca eventualele intarzieri la plata ratei sa fie transmise catre Biroul de Credit, insa nu acelasi lucru se poate spune si despre contractele semnate intre clienti si operatorii de telefonie mobila”, a mai adaugat Laura Pascu.

Vodafone si Orange implicate in negocierile cu Biroul de Credit

Despre Orange

Orange Romania este parte a Grupului Orange si este lider de piata in Romania cu 7,1 milioane de clienti la sfarsitul primului trimestru al anului 2006. La sfarsitul anului trecut, compania a avut o cifra de afaceri de 870 milioane euro.
Surse din cadrul companiei au confirmat pentru HotNews.ro ca Vodafone este unul din cei doi operatori de telefonie mobila implicati in discutiile cu Biroul de Credit.

Cel de-al doilea operator este Orange Romania, companie ai caror reprezentanti au confirmat negocierile cu Biroul de Credit.

“Procesul este complex si presupune atat clarificarea aspectelor legale ce trebuie indeplinite cat si dezvoltarile tehnice pentru implementarea sistemului de acces si schimb al informatiilor in timp real.

" Despre Vodafone

Numarul total al clientilor Vodafone depaseste 6,3 milioane iar veniturile companiei insumau la sfarsitul anului fiscal 2005 peste 1 miliard de dolari. In privinta venitului mediu pe utilizator valoarea a atins o medie de 13.9 dolari.
In categoria aspectelor legale ce trebuie clarificate se regaseste si tipul de datornici care urmeaza a fi raportat la Biroul de Credit, prin urmare nu putem confirma deocamdata daca baza de date va include clientii care au avut datorii in trecut”, se arata in informatiile oferite de Orange.

Constantin Rudnitchi, redactorul-sef al revistei Bilant a declarat pentru HotNews.ro ca astfel de colaborari exista de mult itmp in alte tari.

“Chiar cu riscul de a supara o masa larga de cetateni cred ca in acest moment se creaza in Romania ceea ce in alte tari exista de mult - un soi de securitate a datornicilor.”

“Cu toate acestea, trebuie avuta in vedere suma datorata si mai ales trebuie sa se urmaresca istoricul platilor”, a mai adaugat Rudnitchi.

Rudnitchi admite totusi faptul ca ar putea fi o problema ce ar trebui sa atraga atentia Agentiei Nationale pentru protectia consumatorului.

“Nu sunt de acord cu circulatia acestor informatii. Sunt pasibili de procese daca sunt dati in judecata pentru ca daca maine datele mele sunt in Birou de Credit pot exista scurgeri de informatii si poate ma trezesc cu cineva nedorit in fata casei”.

HotNews.ro, Vlad Telibasa, 20 sep 2006

Niciun comentariu:



Trimiteți un comentariu