luni, august 21, 2006

Internauti, la numarat !


Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT), organizatie care, in prezent, certifica tirajele publicatiilor si numarul de cititori ai acestora, are in pregatire un proiect de masurare a traficului pe internet.

Numarul vizitatorilor unui site poate fi aflat accesand www.trafic.ro, detinut de Netbridge. Compania mai ofera doua servicii, de data aceasta pe baza de abonament - statistici.ro si t3.ro. Aflat in faza de pregatire, proiectul BRAT ar putea fi disponibil in primavara anului viitor.

Ziarele se muta pe net

De ce s-a gandit BRAT, entitate perceputa ca una a editorilor de presa, sa se ocupe de un program de monitorizare? "In primul rand, publisherii au evoluat, si majoritatea au pagini de internet, astfel ca interesul editorilor traditionali se duce si pe on-line", explica Arina Ureche, director general BRAT.

"In al doilea rand, BRAT are ca membri si agentii de publicitate, si clienti interesati de numarul de vizitatori", continua ea.

Un atu al BRAT, sustine Ureche, ar fi posibilitatea de a oferi un certificat de audit consolidat, care sa arate atat numarul de cititori ai editiei scrise, cat si pe cel al variantei on-line a unei publicatii.

Analize detaliate

Intr-o prima faza, serviciul va oferi date legate de numarul de vizitatori unici ai unei pagini de net, numarul de vizite si cate afisari a avut site-ul respectiv.

De asemenea, se va putea afla cat s-a uitat un internaut pe pagina respectiva si prin ce "traseu" a ajuns la destinatia virtuala. Conform estimarilor EVZ, costul pentru aceste servicii s-ar ridica la aproximativ 100.000 de euro pe an.

BRAT intentioneaza sa ofere mai mult decat un serviciu de trafic, iar planurile se duc si catre un studiu cantitativ al audientei on-line. Vizitatorii unici numarati de sistemele clasice sunt, de fapt, numere de identificare ale unor calculatoare (asa-numitul IP).

Daca mai multe persoane folosesc acelasi computer, cum se intampla in internet-cafe, se monitorizeaza un singur vizitator.
"In a doua faza a proiectului, vrem sa transformam vizitatorii unici in persoane si sa putem stabili profilul celui care intra pe un site", explica Arina Ureche.

Studiul presupune insa resurse mult mai consistente, astfel ca, dupa estimarile EVZ, studiul cantitativ al audientei on-line s-ar ridica la cateva sute de mii de euro.

Proiectul BRAT vizeaza si monitorizarea publicitatii de pe paginile de internet. Inca nu s-a luat o decizie legata de modul in care datele vor fi facute publice: gratuit sau pe baza de tarif.

Discutii avansate

Departamentul de internet al BRAT s-a infiintat in urma cu patru ani, dar nivelul scazut al pietei, de doar cateva sute de mii de euro, nu a justificat un studiu detaliat.

Piata publicitatii on-line a crescut exponential, iar la sfarsitul acestui an sunt estimate incasari totale de patru-cinci milioane de euro, astfel ca este justificat interesul editorilor, agentiilor de publicitate si clientilor pentru monitorizarea mediului virtual de promovare.

BRAT a redeschis, de curand, subiectul studiului si au inceput deja intalnirile cu membrii organizatiei si cu marii editori on-line de pe piata locala. In paralel, se cauta sistemul tehnic optim de masurare si un consultant specializat in studiile on-line.

Evenimentul Zilei, 22 aug 2006

Niciun comentariu:



Trimiteți un comentariu