miercuri, aprilie 12, 2006

Mihai Crasneanu- romanul care aduce filme in casele francezilor


In copilarie a facut bani din vanzarea de fotografii cu Tom&Jerry. In facultate a construit terminale periferice pentru computere. Plecat din Romania acum 22 de ani, Mihai Crasneanu reprezinta prototipul investitorului de succes care a reusit sa speculeze o nisa pe piata franceza a inchirierilor de DVD-uri prin lansarea companiei Glowria.

Cu o cifra de afaceri ce va depasi 8 milioane de euro in 2006, Crasneanu a contribuit si la lansarea celui mai mare Internet Service Provider din America Latina si ia in calcul deschiderea unui centru de dezvoltare tehnologica in Romania. ( Foto: Mihai Crasneanu alaturi de Morgan Freeman)

Hotnews.ro: La ce varsta si cand ati plecat din Romania ?
Mihai Crasneanu: Am plecat in 1984 cu parintii, aveam 13 ani. Franta ne-a acordat azilul politic imediat, si am inceput o viata noua, de la zero, cu 200 de dolari in buzunar.

A fost o experienta determinanta pentru mine, care m-a "calit". Am invatat sa invat, sa ma adaptez si sa nu-mi fie teama de a lua totul de la inceput cand e nevoie.

Hotnews.ro: Cand ati luat prima data contact cu Internetul?
Mihai Crasneanu: Am facut o scoala de ingineri in informatica, ceea ce m-a pus in contact cu Internetul de la inceput. Utilizam email-ul inca din 1993, iar in 1994 am descoperit Mosaic, primul "browser" ca si primele site-uri. Epoca excitanta, dar nimeni nu pricepea ce se poate face cu asta si pana unde ar putea duce.

Hotnews.ro: Care a fost primul proiect bazat pe Internet pe care l-ati dezvoltat?
Mihai Crasneanu: In 1997 am lansat in Argentina unul dintre primele servicii de webmail gratuit din America Latina. Hotmail de abia se lansase si era cunoscut numai in Statele Unite iar Europa de abia il descoperise.

Mi s-a parut un concept fantastic pentru o regiune a globului unde lumea nu avea bani sa-si cumpere un computer sau sa plateasta o conexiune la internet. Un astfel de serviciu ii permitea in schimb oricui sa aiba o identitate "on-line" gratuita si sa comunice cu restul lumii dintr-un cybercafe sau de la birou.

Hotnews.ro:Ati participat la lansarea unor site-uri in America de Sud. Spuneti-ne cateva amanunte.
Mihai Crasneanu: In 1998 am facut cunostinta cu presedintele de la UOL (Universo Online), cel mai mare operator de Internet din Brazilia, un joint-venture intre cele doua mari grupuri de media din aceasta tara.

Am devenit vice-presedinte al unui proiect ce avea un buget de 25 de milioane de dolari si coordonam o echipa de 150 de persoane. In doi ani de la lansare, UOL era principalul Internet Sevice Provider cu mult inaintea AOL si Terra.

Hotnews.ro:Cand v-ati decis sa porniti un proiect pe cont propriu?
Mihai Crasneanu: In Romania, cand aveam 10 ani. Bunicul meu avea un mic laborator foto in baie, si m-a invatat sa fac poze si sa le developez. M-am apucat sa fac cateva poze lui Tom & Jerry, cand il dadeau la televizor duminica dimineata.

Am developat pozele in baia bunicului, am tras vreo zece exemplare la fiecare si le-am dus la prieteni, care au innebunit vazandu-le. Le-am vandut pe toate in 5 minute cu 1 leu bucata. Bineinteles, parintii erau sa ma spanzure, si asa s-a terminat prima mea afacere de merchandising !

Cum am ajuns in Franta si am invatat limba, nu am mai avut astampar si la scoala si la universitate: fabricare de periferice pentru computere, consulting, training etc. Este un fel de a fi…

Hotnews.ro:Este Franta o tara ce incurajaza initiativa privata?
Mihai Crasneanu: In mod oficial, da. In mod practic, din pacate, deloc. Mentalitatea francezului mediu este aceea a unui functionar care doar doreste sa-si mentina privilegiile sociale, sa aiba garantia postului si sa munceasca atit cat trebuie ca sa profite de vacante si de timp liber.

Notiunile de risc, de schimbare, de noutate ii sunt straine, ba chiar il sperie. Deci este o tara unde este foarte greu sa te lansezi. Din fericire, exista o patura de antreprenori, investitori, jurnalisti, care te sprijina si iti dau curajul sa continui si sa te lupti pana reusesti.

Hotnews.ro:Care credeti ca sunt principalele avantaje si dezavantaje ale mediului de afaceri din Franta?
Mihai Crasneanu: Este un mediu educat si cultivat, cu mare experienta in afaceri, cu conexiuni foarte bune in toate sferele si zonele lumii, si cu acces la capitaluri. Sunt excelenti ingineri, buni finantisti, buni manageri, dar marketeri mediocri si vanzatori slabi.

Cercurile de afaceri sunt destul de ermetice, in aparenta destul de deschise dar in realitate totul functioneaza prin co-optare: scoala, familie, regiune, cerc politic, prietenii etc.

Pe mine m-au integrat si asimilat destul de usor, dar sint revoltat destul de frecvent cand constat atitudini dispretuitoare automate fata de straini sau de persoane mai atipice.

Hotnews.ro: Spuneti-ne cateva principii pe care se bazeaza compania Glowria.
Mihai Crasneanu: Glowria ofera cel mai mare catalog de video in DVD din Franta, cu mai mult de 10.000 de referinte din toate genurile. Clientii isi fac pe internet lista DVD-urilor pe care doresc sa le vada si pot inchiria oricate DVD-uri vor pe luna platind o suma fixa lunara.

DVD-urile sunt trimise acasa prin posta si pot fi pastrate cat se doreste. Sunt trimise inapoi cu ajutorul plicului pre-timbrat inclus si se primesc in schimb urmatoarele DVD-uri de pe lista personala.
In plus, incepand din aprilie, am lansat si download-ul de filme direct de pe internet pe computer (Video On Demand), ceea ce ofera un acces imediat la filme.

Hotnews.ro: Cand ati pornit afacerea?
Mihai Crasneanu: M-am intors din Statele Unite in Franta in 2001 ca sa lansez Glowria, am infiintat firma in 2002 si am inceput activitatea comerciala la sfarsitul lui 2003.

Hotnews.ro: Care au fost ingredientele succesului?
Mihai Crasneanu: Sunt doar cateva ingrediente, nu reteta, care nu exista. Am avut o viziune foarte clara de la inceput, de la care nu am deviat nici o data dar pe care am hranit-o in permanenta observand cu grija evolutiile contextului meu, a industriei si a clientilor. Daca nu stii cu mare claritate si precizie unde vrei sa ajungi, nu ajungi nicaieri.

"Toate vanturile sunt contrare marinarului care n-are obiectiv", spune proverbul. Dupa aceea, cred ca nu am incetat nici o clipa, chiar in momentele cele mai disperate, sa cred in succes.

Nu credeam, stiam, ceea ce e diferit. M-am inconjurat de persoane de incredere, pe care le admir si care stiu mai multe ca mine. In sfarsit, combustibilul a fost intotdeauna o pasiune inepuizabila pentru ceea ce fac.

Hotnews.ro: Care este numarul de clienti/abonati?
Mihai Crasneanu: Avem 60.000 de membri, dintre care 25.000 sunt activi in mod constant. In jur de 40 de persoane lucreaza la Glowria, avem 300.000 de DVD-uri in stoc si trimitem in jur de 150.000 de DVD-uri pe luna la abonatii nostri.

Hotnews.ro: Care este cifra de afaceri?
Mihai Crasneanu: Am facut 1,4 millioane de euro in 2004, anul asta prevedem sa facem in jur de 8 millioane in Franta si Germania, unde am cumparat recent operatorul numarul 3 local.

Hotnews.ro: Va tenteaza idea lansarii unui astfel de serviciu in Romania?
Mihai Crasneanu: M-ar tenta, din pacate posta nu prea merge bine in tara si clientii n-ar fi fericiti sa primeascà DVD-urile dupa trei saptamani, daca le primesc. In schimb, accesul internet rapid prin cablu sau ADSL se dezvolta rapid, si am putea eventual lansa intr-o zi un serviciu de Video On Demand, adica filmele sa se descarce direct prin Internet.

Relatiile noastre cu toate studiourile si platforma tehnologica s-ar putea adapta rapid in Romania. In schimb, m-ar interesa sa cream in Romania un centru de dezvoltari tehnologice, pentru ca exista adevarate talente in tara cu mare pofta de a munci.

Hotnews.ro: Care credeti ca este directia in care va evolua Internetul?
Mihai Crasneanu: In primul rand cred ca se va vorbi din ce in ce mai putin de Internet, pentru ca acesta va intra in mod complet in viata de toate zilele, facand parte integranta din ea. Internetul devine centrul de distractii numerice (muzica, video, jocuri), centrul de legaturi dintre persoane (intalniri, afaceri, afinitati), centru de comunicatii (telefon, video) chiar centru comercial.

Ce aspecte nu sunt atinse si modificate profund? Nu mai stiu cine vorbea prin anii 1999 de "frictionless economy", economie fara frictiuni, cand descria Internetul. Intram acuma in era lui "frictionless life", viata fara frictiuni, si asta nu mai are nimic de a face cu tehnologia, ci cu utilizarea pe care i-o dam.

Hotnews.ro: Ce alte perspective comerciale credeti ca poate oferi Internetul?
Mihai Crasneanu: Absolut aceleasi ca si acuma dar ameliorate, plus mii de altele noi. De abia am zgariat varful icebergului. Dar in mod particular, cred ca exista mult de facut in tot ce are de a face cu a pune in legatura persoanele intre ele, pentru orice motiv ar fi, si a le permite sa impartaseasca idei, informatii, imagini, video, orice ar dori.

Este conceptul lui «Web 2.0» - internetul care va genera multe afaceri lucrative in viitor. Si Google arata calea catorva dintre ele - uitati-va la tot ce lanseaza, mai ales in SUA, dar si la tot ce au in Google Labs.

Hotnews.ro: Cum vedeti piata comertului electronic din Romania?
Mihai Crasneanu: Incepe sa se dezvolte, dar este absolut necesar sa se petreaca trei fenomene, cat mai repede posibil, pentru ca acesta sa devina masiva : accesul generalizat la mijloace de plata electronice pentru toti romanii; scaderea pretului si cresterea vitezei accesului la internet; si nu in ultimul rand scaderea pretului computerelor de baza pentru ca si romanii mai modesti sa-si poata permite achizitia.

In conditiile astea, vom vedea explozia unei noi economii in tara, care ar putea produce o crestere economica si sociala mult mai profunda decat sectoarele economice traditionale. Cred ca, din punctul asta de vedere, Romania are capacitatea umana, intelectuala si tehnica de a ajunge pe primul plan in Europa, in urmatorii ani.

HotNews.ro, M. Chiriac, V. Telibasa, 12 apr 2006

Niciun comentariu:



Trimiteți un comentariu