Succesul Bulgariei in turism este considerat surprinzator de catre multi romani. Faptul ca in aceasta tara preturile sint mai mici decit la noi, iar serviciile de calitate, pare destul de greu de explicat. Deciziile autoritatilor de peste Dunare si flerul investitorilor par a fi explicatia succesului.
In vreme ce la noi s-a optat pentru concesionarea proprietatilor, in Bulgaria s-au privatizat hotelurile. Apoi, investitorii bulgari care au cumparat facilitati pe litoral au contactat marii tour-operatori si i-au convins sa investeasca in hotelurile lor.
Acestea au fost modernizate la standardele cerute pe piata internationala. Mai mult, banii primiti de la colosi precum TUI au fost returnati prin pachete turistice la preturi mici.
Astfel, bulgarii au obtinut si bani, si turisti straini. Printre acestia se numara si romani care au inceput sa se orienteze catre litoralul bulgaresc. Diferenta se vede la capitolul incasari din turism in 2004: 505 milioane - Romania, aproape 2,2 miliarde de euro - Bulgaria.
Razboiul turistic cu Bulgaria pare pierdut. Zarurile au fost aruncate in urma cu mai multi ani: in vreme ce la noi hotelurile s-au concesionat, in Bulgaria au fost privatizate.
In prezent, Bulgaria are un avantaj considerabil fata de noi in ceea ce priveste incasarile din turism. Scaderea numarului de turisti care au venit anul trecut pe litoralul romanesc si cresterea spectaculoasa a turistilor romani care au preferat statiunile bulgaresti au atras insa atentia. Cauzele sint multiple. Evident, in primul rind este vorba de management. Totul a inceput insa in urma cu aproximativ 13 ani.
Credit in schimbul turistilor
Desi multi spun ca marii touroperatori, precum TUI, au cumparat proprietati de pe litoralul bulgaresc, operatorii de turism spun ca situatia nu sta asa. "Situatia actuala se explica prin faptul ca in Bulgaria s-a facut privatizarea mult mai devreme, in 1993, si nu s-a optat pentru concesiune, ca in Romania. Toate hotelurile sint private si au fost cumparate de investitori bulgari.
Dupa aia au inceput negocieri cu marii touroperatori, TUI sau Neckerman, care au dat bani pentru investitii fie in modernizarea hotelului, fie in construirea unui hotel nou, in baza proiectului lor. Dupa aceasta, datoria s-a achitat prin prestarea de servicii turistice catre touroperatori.
In Romania s-a inteles gresit, ca nemtii au cumparat hoteluri", spune Alexey Hinkov, general manager Balkan Air Travel. Astfel, investitorii bulgari au impuscat doi iepuri dintr-un foc: au obtinut banii si consultanta pentru a avea hoteluri la standarde internationale si si-au asigurat si clienti din strainatate.
In Albena de exemplu, cea mai cunoscuta statiune din Bulgaria, actiunile sint detinute de o societate bulgara. Si aici se colaboreaza intens cu marii touroperatori din strainatate. In Romania, un singur hotel de pe litoral a optat pentru aceasta modalitate, de parteneriat cu un touroperator strain.
Cu bratara, fara bratara
Si calitatea serviciilor are un rol important in atentia acordata de turistii straini Bulgariei. Acestia doresc, in primul rind, confort. De asemenea, doresc ca pachetul pe care-l achizitioneaza sa fie complet, astfel incit cheltuielile suplimentare sa fie cit mai mici. Situatia este valabila si pentru turistii romani care merg in vacanta in strainatate si care doresc conditii bune.
Sint gata sa plateasca mai mult penru o stea in plus. "Cel mai bine se vind pachetele la hoteluri de patru sau cinci stele, cu all-inclusive", mai spune Aleksey Hinkov. De aceea, in statiunile din Bulgaria hotelurile sint, in marea majoritate, de trei, patru sau cinci stele.
"La noi sint putine hoteluri de trei, patru sau cinci stele, astfel ca nici nu sint multe locuri pentru turistii straini", spune Mircea Draghici, secretarul general al Asociatiei Nationale a Asociatiilor de Turism.
In ceea ce priveste sistemul all-inclusive, faptul ca acesta nu este introdus in Romania tine si de mentalitate, dar si de faptul ca, in multe cazuri, hotelul este proprietatea unui investitor, iar restaurantul il detine altcineva.
Infrastructura si bai
O mare problema in statiunile din Romania o constituie infrastructura. In Romania sint hoteluri bine puse la punct, insa nu se pot recupera investitiile, deoarece sint probleme de infrastructura. In Albena situatia este simpla: exista o societate care detine actiunile si care se ocupa de infrastrucutra.
In alte statiuni, in care hotelurile au proprietari diferiti, exista societati pe actiuni care, cu taxa incasata de la hotelieri, se ocupa de infrastructura statiunilor. De asemenea, potentialul turistic este exploatat din plin. Sezonul turistic incepe pe litoralul bulgaresc la 1 mai, lucru pe care incearca sa-l impuna si autoritatile din Romania.
Interesant este ca hotelurile care sint in apropierea unor izvoare de ape termale functioneaza mai mult timp, existind unele care sint deschise in tot timpul anului, deoarece sint multi amatori de apa. "Din cite stiu eu, in prezent sint pe litoralul bulgaresc 2.000 de persoane din Austria", spune Aleksey Hinkov. In Romania situatia este diferita.
"La noi si aceasta componenta a fost transformata intr-o activitate sezoniera", spune Mircea Draghici.
Preturi mici
"In 2004 am vindut prin agentia noastra 4.000 de nopti de cazare in hotelurile din Bulgaria, iar in 2005 s-a ajuns la 10.000 de nopti de cazare. Pentru acest an ne asteptam ca numarul noptilor de cazare sa se tripleze comparativ cu 2005", spune Aleksey Hinkov.
Preturile pentru litoralul bulgaresc nu au crescut semnificativ, comparativ cu anul trecut. Astfel, in cea mai scumpa perioada a anului, o saptamina de cazare intr-un hotel de patru stele din Albena in regim all-inclusive costa 350 de euro, in vreme ce la trei stele pretul este de aproximativ 266 de euro.
Cotidianul, Valentin Baesu, 01 apr 2006
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu