Au trecut ani buni de cand BMW sau Mercedes au luat calea SUV-urilor si au lansat diferite modele pentru segmentul de lux. Audi, in schimb, a testat mai intai terenul cu "allroad" si abia dupa aceea s-a hotarat sa intre in joc cu un SUV real. Inainte de lansarea lui Q7 era, practic, singurul producator premium care nu intrase in aceasta clasa. Acum a facut-o in sfarsit, iar modelul lansat produce cu siguranta frisoane competitorilor. Toata lumea se plange de existenta SUV-urilor: ba ca sunt mari si se manevreaza greu, ba ca motoarele lor consuma mult, ba ca se rastoarna usor. In ciuda acestor considerente, vanzarile de SUV-uri cresc de la an la an, iar noile modele sunt de fiecare data mai sigure, mai economicoase, mai usor de condus. Pe segmentul premium al uriaselor 4X4, lucrurile stau cam la fel. Se vand tot mai multe unitati, iar producatorii investesc sume din ce in ce mai importante in dezvoltarea de noi modele. Audi nu putea sa lipseasca de pe aceasta piata si, chiar daca multi au comentat intarzierea producerii unui SUV veritabil, acum situatia s-a rezolvat. Q7 iese pe piata agresiv, dupa o campanie ce a durat un an, amenintand direct pozitiile ocupate de BMW X5, Mercedes M Klasse sau Volvo XC90. Evident ca nimeni nu a uitat de VW Touareg si Porsche Cayenne, doua masini inrudite, realizate de acelasi mare grup auto. Cele doua au tinut destul steagul sus, astfel ca era timpul ca in linia intai sa fie adus un model de calibru. Asa s-a nascut Audi Q7, un vehicul impresionant, rafinat, bine motorizat, iar drumul lung parcurs de la prototipul Pikes Peak pana la modelul de serie, presarat cu destule elemente preluate de la Touareg si Cayenne, este acum incheiat.
Evolutie sau revolutie Toti sociologii sustin ca, inainte de abilitatile off sau on-road, SUV-urile ofera proprietarilor lor imagine si incredere. Din acest punct am putea incepe povestea lui Q7, un autoturism lung de 5,10 metri, lat de aproape doi, cu un ampatament de nu mai putin 3 metri si o inaltime de aproximativ 1,70 m. Pe scurt, o masina mare, chiar foarte mare, cu o personalitate usor de perceput de la o distanta apreciabila. Curbele capotei se ascund la inceput in fata noii grile Audi (asa-numita "single frame", trapezul rasturnat pe care troneaza impunatoare cele patru cercuri), apoi continua sa alerge catre spatele masinii, ocolesc uriasele roti de 20 de inci si se preling docile catre hatchback, intr-o incercare de a simula caroseria unui coupé. Proportiile acestui aparent traditional design tradeaza o minte diabolica, raportul dintre cele doua zone ale usilor, sticla si metalul, sugerand ostentativ echilibrul de care se bucura masina, revolutionand chiar conceptul de SUV. De altfel, acesta este si motivul pentru care cei care au admirat modelul in fotografii au fost tentati sa creada ca este vorba doar despre un crossover. Ca nu este asa o demonstreaza atat greutatea lui Q7 (2,4 tone), cat si spatiul sau interior: pana la 7 locuri si 775 litri pentru bagaje (peste 2.000 de litri cu scaunele rabatate). Avem asadar un SUV veritabil, dar foarte interesanta este evadarea lui Q7 din etapa off-roader-elor cu tractiune prevazuta cu reductor si diferential blocabil. De altfel, specialistii de la Audi sustin ca s-a nascut ce-a de-a treia generatie de SUV-uri, de performanta. Mai detaliat, Q7 nu mai foloseste transmisia 4WD intalnita pe Touareg sau Cayenne, ci utilizeaza sistemul quattro, acelasi care echipeaza sedanurile marcii si care i-a adus atata faima. Sistemul dispune de o tractiune permanenta 4X4, cu o distributie fata-spate a cuplului de 40:60, in conditii normale de trafic, si un diferential Torsen, care redistribuie cuplul cu pana la 65% catre fata sau 85% catre spate, in momentul in care una dintre roti incepe sa patineze.
Doua motoare plus unul Motoarele oferite la lansare sunt pe masura caroseriei: 4.2 V8 FSI, generator a 350 CP, cu un cuplu de 440 Nm, la 3.500 rpm, un motor preluat de pe RS4 si adaptat special pentru acest model, si un mai economic 3.0 V6, un diesel TDI, capabil sa produca 240 CP si 500 Nm, la 1.750 rpm. In a doua jumatate a anului va intra in productie si un al treilea propulsor, tot pe benzina, 3,6 FSI, V6, cu 280 CP si 360 Nm. Cele doua existente in acest moment ar putea sa satisfaca insa orice pretentii. Cel de 4.2 litri este extrem de sportiv, sustine excelent efortul transmisiei pe suprafete nesigure si ofera o putere mai mult decat suficienta pentru o rulare in viteza. Dieselul s-a dovedit capabil sa-si demonstreze calitatile atat pe sosele, cat si in teren accidentat, pe macadam sau zapada punandu-si imensul cuplu la dispozitie chiar de la turatii mici. Transmisia este asigurata aproape impecabil de o cutie tiptronic in 6 trepte, ce poate fi actionata si manual prin intermediul padelelor dispuse pe volan. De remarcat viteza de reactie a cutiei, supletea transferului de pe un pinion pe altul si rapoartele excelente pentru toate treptele. Interiorul este specific unui model de lux, cu scaune de piele extrem de confortabile, cu reglaje in toate directiile si sensurile, inclusiv pentru zona lombara. Plansa de bord ergonomica reprezinta o combinatie intre cea de pe Touareg si cea de pe A8, aproape toate comenzile regasindu-si un corespondent pe volan. Actorul principal ramane insa sistemul de comanda MMI (Multi Media Interface), care include si navigatia prin satelit si care este oferit in standard. Tot din MMI poate fi setata suspensia adaptabila (oferita optional) in cele patru moduri: dynamic, automatic, confort si offroad, practic o ridicare sau coborare a gardei la sol, dar activa in permanenta, in functie de schimbarea tipului de suprafata de rulare.
Cititi mai multe in Saptamana Financiara
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu