miercuri, februarie 01, 2006

Succesul relansarii CosmoRom depinde si de guvern


Pentru ca am fost cuminti, Mos Nicolae, Tsolas, ne-a adus un operator de telefonie mobila. Nou, nout! Dar, se vede treaba ca nu am fost prea cuminti de vreme ce Mosul ni l-a adus cam tarziu - cu trei saptamani inainte de sfarsitul anului.

Se pare ca bulgari au fost ceva mai cuminti decat noi de veni Mosul cu o luna mai devreme la ei.
Marti 6 decembrie 2005, ar trebui sa fie o zi deosebita pentru telecomunicatiile noastre, dar mai ales pentru COSMOTE, fostul operator CosmoRom.

O conferinta de presa cu o participare deosebita, ministrul Zsolt Nagy, Panagis Vourloumis presedintele grupului OTE, James Hubley director general RomTelecom, Evangelos Martigopoulos - director executiv CosmOTE si Nikolaos Tsolas - director executiv al noului COSMOTE Romania, anunta ca, in fine, dupa aproape 7 luni de la preluarea de catre CosmOTE,

filiala din Romania - COSMOTE Romania - se lanseza comercial. Sa reamintim ca operatorul grec CosmOTE a preluat la mijlocul anului 2005 70% din operatorul CosmoRom, RomTelecom retinand restul de 30%. In fine CosmoRom - COSMOTE Romania - se (re)lanseaza comercial cu o noua echipa de conducere, un nou brand, etc.

Care este oferta COSMOTE Romania?
Tarifarea
Acum 5 ani, in anul 2000 la prima lansare, CosmoRom ne propunea taxarea la secunda, care avea sa revolutioneze telefonia mobila, operatorii GSM900, practic fara competitie pana atunci, taxand la minut convorbirile in retelele mobile. De atunci, toti operatorii de telefonie mobila din Romania taxeaza convorbirile la secunda.

Acum noul CosmoRom vine cu o alta inovatie tariful unic, inspirat se pare din Bulgaria de la VivaTel: costul convorbirii este acelasi indiferent de reteaua in care se termina convorbirea, fie ea a unui operator fix sau mobil.

Tariful unic este nu numai o simplificare a modului de tarifare (foarte multele scheme de tarifare pot produce confuzie), dar este si o modalitate de a evita socul tarifelor mari de interconectare in retelele mobile.

Intr-o piata sensibila la pret cum este Romania, tarifele mari de interconectare (US$10/minut, care uneori dubleza costul convorbirii) distorsioneaza comportamentul consumatorului, care se vede constrans sa se conecteze in aceiasi retea cu cei mai multi dintre cunoscutii sai.

Tariful unic ar putea sa elimine unele dintre barierele in calea competitiei si l-ar putea pune pe consumator in postura de a alege in functie de felul cum percepe calitatea serviciilor oferite de fiecare operator.
Pe langa tariful unic COSMOTE Romania mai vine si cu tarife mai mici decat operatorii GSM900, lucru asteptat de altfel. La inceputul lunii noiembrie in Bulgaria a avut loc (re)lansarea operatorului VivaTel insotita de reduceri importante ale tarifelor - 22%, dar si de tariful unic.

Ambele relansari au fost insotite de reduceri importante ale tarifelor cu scopul de a atrage un numar cat mai mari de ultilizatori intr-un timp cat mai scurt, stiut fiind ca ambele piete, inca in crestere se vor apropia curand de saturatie.

Reducerile de tarife sunt sustinute si de structura costurilor operatorilor de telefonie mobil[: cheltuielile investitionale (€150/utilizator) si operationale (2500 utilizatori/angajat) mai mici daca comparam cu telefonia fixa (US$500/linie, 300linii/angajat), in timp ce tarifele sunt mult mai mari.

Exista si aici un risc - declansarea unui razboi al tarifelor care ar putea avea efect asupra noului intrat: presupunand ca ar putea rezista unui razboi al preturilor, acesta trebuind sa se astepte la o recuperare mai dificila a investitiilior.

Daca recuperarea investitiilor la operatorii GSM900 s-a facut in circa 5 ani, un nou intrat (cu 50,000 utilizatori, COSMOTE este practic un nou intrat) ar putea recupera investitia, in caz de reusita, intr-o perioada mult mai mare.

Este insa de asteptat ca ceilalti operatori sa reactioneze cu diplomatie si intelegere neintrand intr-un razboi al preturilor.

Acoperirea
Unul dintre motivele esecului operatorului CosmoRom a fost slaba acoperire cu semnal. COSMOTE promite acum acoperirea a 90% din populatie la mijlocul anului viitor si una cel putin egala cu a operatorilor GSM900 la finele anului 2006.

Daca COSMOTE doreste sa concureze de la egal la egal cu operatorii GSM900 atunci trebuie sa aiba o acoperire la nivelul acestora. Aceasta este planificata pentru finele anului 2006, cand potentialul de crestere al pietei s-ar putea situa intre 1,5 si 3 milioane noi utilizatori.

Cam putin pentru o afacere lucrativa si de aceia COSMOTE ar trebui sa se grabeasca. Desigur ca o atare acoperire cere investitii mari, mai ales in primii ani.

Investitii Una dintre cauzele principale ale esecului CosmoRom a fost finantarea necorespunzatoare: operatorii GSM900 au investit fiecare aproape €1 miliard pentru o acoperire de peste 95% a populatiei. Pentru COSMOTE au fost avansate cateva cifre: €120 milioane anul acesta si €450 milioane in trei ani.

Dupa ce au acoperit peste 95% din populatie, operatorii GSM900 au investit, in ultimii ani fiecare circa €100 milioane pe an pentru "intretinerea retelei", pentru anul 2006 anuntandu-se circa €200 milioane, un motiv fiind noua tehnologie 3G.

COSMOTE ar trebui sa investeasca in urmatorii 5 ani cel putin €500 milioane daca ar acoperi 95% din populatie si daca nu ar trebui sa ia in consideratie si tehnologia 3G.

Probabil ca in 2005 s-a investit cele €120 miloane promise, iar in anul 2006 ar trebui investit restul pana la €450 milioane, pentru a avea acoperirea comparabila cu a operatorilor GSM900 si a aborda 3G. COSMOTE trebuie sa ia in consideratie si dezvoltarea retelei 3G, care ar implica investitii de €200 milioane (ca operatorii GSM900) pe an.

Astfel, pe termen mediu (5 ani) investitiile cumulate s-ar putea ridica la €900 milioane daca se are in vedere si tehnologia 3G, din care aproape jumatate in primii 2 ani.

Investitii
Una dintre cauzele principale ale esecului CosmoRom a fost finantarea necorespunzatoare: operatorii GSM900 au investit fiecare aproape 1 miliard EUR pentru o acoperire de peste 95% a populatiei. Pentru COSMOTE au fost avansate cateva cifre: 120 milioane EUR anul acesta si 450 milioane EUR in trei ani.

Dupa ce au acoperit peste 95% din populatie, operatorii GSM900 au investit, in ultimii ani fiecare circa 100 milioane EUR pe an pentru "intretinerea retelei", pentru anul 2006 anuntandu-se circa 200 milioane EUR, un motiv fiind noua tehnologie 3G.

COSMOTE ar trebui sa investeasca in urmatorii 5 ani cel putin 500 milioane EUR daca ar acoperi peste 95% din populatie si daca nu ar trebui sa ia in consideratie si tehnologia 3G. Probabil ca anul acesta se vor investi cele 120 miloane EUR promise, iar in anul 2006 ar trebui investit restul pana la 450 milioane EUR, pentru a avea acoperirea comparabila cu a operatorilor GSM900.

COSMOTE ar trebui sa ia in consideratie si dezvoltarea retelei 3G, care ar implica investitii de 200 milioane EUR (ca operatorii GSM900) pe an. Astfel, pe termen mediu (5 ani) investitiile cumulate s-ar putea ridica la 900 milioane EUR daca se are in vedere si tehnologia 3G, din care aproape jumatate in primii 2 ani.

Licenta 3G
Licenta 3G Sansele COSMOTE sunt legate si de tehnologia 3G, tehnologie care schimba intr-un fel configuratia pietei si-i pune pe operatorii cam pe aceleiasi linie de start (este adevarat ca unii au citeva ture avans).

Mai mult, COSMOTE se afla in situatia fericita de a alege sa continue dezvoltarea retelei folosind tehnologia 2G, o tehnologie matura care peste cativa ani s-ar putea dovedi prea matura, sau sa foloseasca tehnologia 3G, o tehnologie inca nematura, dar care se maturizeaza rapid.

COSMOTE s-a aratat interesata in achizitionarea unei licente 3G si ar trebui sa inceapa imediat construirea retelei.

2. Scenarii pe termen mediu
Viata in telefonia mobila din Romania nu va fi una usoara, iar succesul nu este garantat.

Operatorii GSM900 sunt foarte puternici (in structura actionariatului gasim cei mai mari operatori de telefonie mobila din lume: Vodafone, Orange), iar viitorul operatorului COSMOTE depinde de viteza de reactie a noului actionar, de modul lui de reactie (modelul de afacere, finantare, etc.), de implicarea guvernului in relansarea competitiei.

Pe termen mediu este de asteptat cresterea numarului utilizatorilor serviciilor de comunicatii mobile, un scenariu moderat avand in vedere 15 milioane SIM-uri vandute pana la finele anului 2009, iar altul optimist 18 milioane, conform Guide to Romanian Telecommunications.

Din pacate relansarea operatorului s-a produs cam tarziu pentru atragerea unei mase mai mari de utilizatori in 2005. Slaba acoperire, pana la mijlocul anului 2006, dar si inovatia in tarifare vor influnta atragerea de abonati in perioada imediat urmatoare, astfel ca la finele anului 2005 COSMOTE ar putea avea intre 100,000 si 200,000 utilizatori.

Presupunand investitii care sa asigure o buna si rapida acoperire, un model de afacere de success, la finele anului 2009 CosmoRom ar putea avea intre 0,7 milioane utilizatori (scenariul moderat) si 1,5 milioane utilizatori (scenariului optimist), sau cote de piata intre 4% si 8%, conform Guide to Romanian Telecommunications.

Guvernul Romaniei: liberalizarea telefoniei mobile!
Guvernul Romaniei nu ar trebui sa considere ca odata cu preluarea CosmoRom de catre CosmOTE si-a indeplinit obiectivul. Obiectivul guvernului ar trebui sa fie realansarea cu succes a operatorului si pentru aceasta guvernul trebuie sa asigure conditii pentru relansarea competitiei in telefonia mobila.

Romania este singura tara din Europa, in care primii doi operatori de pe piata detin 96% dintre utilizatori de telefonie mobila, in timp ce in Europa Centrala, de regula al treilea operator detine peste 15% din piata.

Relansarea cu succes este conditionata si de o legislatie care sa relanseze competitia, care sa liberalizeze telefonie mobila: accesul la retelele operatorilor cu putere semnificativa de piata (roaming national) si tarife de interconectare cu retelele mobile bazate pe costuri.

Roamingul national ar fi o sansa in plus pentru COSMOTE si pentru competitia din telefonia mobila, permitand operatorului COSMOTE sa ofere chiar de la inceput servicii in intreaga tara fara a avea acoperire, inchiriind infrastructura de la operatorii GSM900.

Pentru aceasta, guvernul Romaniei ar trebui sa schimbe imediat reglementarile astfel incat sa se permita operatorului operatorilor sa inchirieze infrastructura acolo unde inca nu au acoperire, lucru extrem de util cel putin in prima parte.

Tarife de interconectare cu retelele mobile care sa stimuleze competitia! Actualele tarife de interconectare, US$0.10/minut, sunt prea mari si descurajeaza competitia facand ca pe termen mediu operatorii mici sa devina si mai mici.

(O convorbire din reteaua Atlas Telecom si terminata intr-o retea de telefonie mobila era, la lansare, mai scumpa (€0,14/minut) decat una terminata intr-o tara europeana (€0,12/minut)!) Punerea tarifelor pe costuri, pe baza modelului LRIC de exemplu, promisa de ANRC pentru finele anului 2004 si amanata mereu, ar putea elimina o

bariera in calea competitiei. Pana atunci, ar trebui ca tarifele de terminare a convorbirilor in retelele mobile sa fie stabilite la nivelul tarifelor de interconectare stabilite de ANRC pentru RomTelecom, adica 2,55€centi/ minut, in loc de US$0,1.

Aceasta deoarece costurile investitionale si operationale din telefonia mobila sunt mult mai mici (€150/utilizator, 2,500 utlizatori/angajat) decat in telefonia fixa (US$500/linie, 300 linii/angajat), iar tarifele (chiar in propria retea) ... mai mari. 2,55€centi/minut ar fi o valoare intermendiara si interimara.

De fapt tarifele de interconectare ar trebui sa dispara utilizatorul platind acelasi tarif indiferent de retea, asa cum procedeaza COSMOTE. Ponderea interconectarii (investitii si cheltuieli operationale) este mica, iar tarifele existente suficient de mari pentru a justifica eliminarea tarifelor de interconectare.

Relansarea cu succes a noului operator va conduce la cresterea valorii de piata a operatorului RomTelecom in timpul listari la bursa de anul acesta (?), lucru la care statul roman nu ar trebui sa ramana indiferent.

Un operator COSMOTE de succes, peste 0,5 milioane SIMuri vandute la mijlocul anului 2006 la vremea ofertei publice initiale RomTelecom, va putea contribui la marirea valorii de piata a acestuia cu circa 10%
nicolae_oaca@yahoo.com - Guide to Romanian Telecommunications
Publicat in Market Watch (www.marektwatch.ro), decembrie 2005

Niciun comentariu:



Trimiteți un comentariu