miercuri, aprilie 25, 2007

Guvernul vrea sa reduca taxa de prima inmatriculare


Guvernul Romaniei a initiat astazi, miercuri, 25 Aprilie, un proiect prin care doreste sa modifice taxa de prima inmatriculare auto. In esenta, s-a stabilit ca taxa sa se calculeze in functie de gradul de poluare a mediului si nu de vechimea automobilului. De exemplu, cei care au euro 5 nu vor plati nimic.

De la euro 4 la noneuro, exista o grila care corespunde specifica fiecarei clase de cilindri si fiecarei vechimi. Potrivit Ministrului Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, prin aceasta noua modalitate de calculare, taxa va avea un cuantum cu mult mai scazut. Din nefericire, cei care au platit deja taxa raman cu banii dati.

Vosganian a spus ca atata vreme cat aceasta masura nu a fost contestata de nici o instanta judecatoreasca, ea ramane in vigoare.

Proiectul va fi trimis Parlamentului saptamana viitoare, iar in cursul lunii mai acest proiect ar putea face parte din legislatia romaneasca, considera Vosganian.

Varsta masinii

Vosganian a declarat ca modificarile ce vor fi aduse taxei de prima inmatriculare auto au in vedere sugestiile facute de Comisia Europeana. Astfel, una din modificarile preconizate este largirea scalei aferentei varstei automobilului. Comisia Europeana (CE) a criticat autoritatile romane pentru ca scala aferenta varstei masinii se oprea la 6 ani.

S-a considerat a fi prea restransa, astfel incat scala a fost extinsa astzi la 15 ani. Cu alte cuvinte, autoritatile romane calculau gradul de poluare a unei masini doar pentru o varsta a ei de 6 ani. Acum varsta masinii a fost extinsa, de la 6 ani la 15 ani.

Taxa trebuie sa reflecte deprecierea masinii

In plus, prin acest proiect se are in vedere reasezarea coeficientului de reducere a taxei. Acest lucru are loc deoarece “se doreste ca valoarea taxei sa scada pe masura ce varsta automobilului creste. Astfel, se raspunde si criticii CE ca nivelul taxei pentru masinile second hand este extrem de ridicat in raport cu valoarea reziduala a masinii.

In plus, coeficientul de reducere a taxei trebuie sa reflecte cat mai apropiat de realitate deprecierea autovehiculului second hand”, a precizat Vosganian.

Tratamentul discriminatoriu

Vosganian s-a referit si la tratamentul discriminatoriu, una dintre cele mai dure critici venite din partea Uniunii Europene. In acest sens, ministrul a spus ca nu se ia nici o masura noua, ci ca se da o noua “interpretare situatiei actuale”. Cu alte cuvinte, Guvernul Romaniei raspunde la acest lucru cu un nou argument, nu cu o masura diferita.

Astfel, Vosganian spune ca nu este vorba de “discriminare”, iar argumentul este urmatorul: “Noi spunem ca nu este vorba de discriminare, deoarece toate autovehiculele suporta o prima inmatriculare.

Fie ca se face la poarta fabricii, pentru masinile noi romanesti, fie la granita, pentru masinile straine, aceasta interpretare este acoperitoare si elimina aceasta idee de discriminare”.

Nu se restituie taxa pentru cei care au platit-o

Referindu-se la cei care au platit deja taxa, Vosganian a spus ca atata vreme cat aceasta masura nu a fost contestata de nici o instanta judecatoreasca, ea ramane in vigoare pentru momentul in care a fost data. Pe scurt, cei care au platit raman cu banii luati, cat timp taxa nu a fost contestata de nici o instanta.

Revanzarea in alt stat membru

O alta observatie a CE care ar fi rezolvata de acest proiect: inexistenta unei proceduri de restituire a taxei in cazul revanzarii autoturismului intr-un alt stat membru sau in cazul exportului. Iar rezolvarea va decurge in modul urmator.

Cand o masina este importata si are o vechime de 5 ani (de exemplu) si se socoteste ca durata ei de viata e de 15 ani, atunci taxa va avea o perspectiva de poluare de 10 ani. Dar daca proprietarul o vinde peste 5 ani, atunci i se restituie diferenta.

In cazul contestarii taxei

O alta observatie a CE: inexistenta unei proceduri de contestare atunci cand clientul este nemultumit de nivelul taxei. Rezolvarea Guvernul: a decis sa introduca aceasta procedura, s-a decis ca Registrul Auto Roman sa fie implicat in acest domeniu.

Grila specifica capacitatii cilindrice

Vosganian a oferit si cateva exemple de diminuare a taxei. Astfel, pentru autovehiculele euro 5 se va include expres in lege faptul ca ele au o taxa specifica 0. De la euro 4 la noneuro, exista o grila specifica fiecarei clase de cilindri si fiecarei vechimi. Iar exemplul dat de Vosganian este "edificator".

“De pilda, pentru masinile care sunt euro 4, cu o vechime de peste 4 ani, taxa ajunge sa se injumatateasca”, a afirmat ministrul Economiei si Finantelor.

HotNews.ro, Bogdan Asaftei, 25 apr 2007

Niciun comentariu:



Trimiteți un comentariu