Un prim efect al aderarii Romaniei la Uniunea Europeana va fi inmultirea ofertelor companiilor low-cost. Noi destinatii, bilete cu pret zero sau scutirea de la plata taxelor de aeroport. Cam acestea ar fi ofertele companiilor aeriene care ofera calatorii la preturi reduse. Desigur, nu totul este perfect, dar important e faptul ca romanilor li se deschid acum noi orizonturi.
La Carnaval, pilot
“Auzi, draga, stii de cind imi doresc lucrul asta?”. Ea e inalta, blonda platinata, genul acela de papusa siliconato-aerobicoaddicted si, desigur, shopaholica. “Anul asta vreau neaparat sa ajungem la Carnavalul de la Venetia”.
El, macho-man, cu pantaloni mulati si cu un soi de alain delon de firma, aproba in tacere. Ochelarii de soare i se odihnesc pe parul intens gelat in timp ce, cu fruntea incruntata, citeste un pliant. Cu oferte.
In birourile agentiilor de voiaj si ale companiilor aeriene ce ofera zboruri low-cost e mai aglomerat ca oricind. Dupa perioada sarbatorilor de iarna in care preturile au fost foarte apropiate de cele ale companiilor obisnuite, firmele low-cost au acum oferte cu cel putin 30 la suta mai mici.
In aceasta perioada, nu e deloc surprinzator sa gasesti bilete de avion la doar 38 de euro spre destinatii precum Barcelona, Istanbul, Maastricht, Madrid, Verona sau Frankfurt.
Pretul pare foarte mic, numai ca el nu include taxele de aeroport, ceea ce duce la cel putin dublarea tarifelor. Oricum, preturile sunt convenabile si in aceasta situatie.
Ce e o companie low-cost?
E o companie aeriana care ofera bilete la preturi scazute prin eliminarea unor servicii traditionale oferite pasagerilor. Conceptul e originar din SUA, de unde s-a raspindit rapid in Europa la inceputul anilor 90. Termenul s-a folosit pentru a caracteriza companiile aeriene care reuseau sa aiba costuri mai reduse decat competitorii, insa ulterior datorita publicului si mediei termenul de low-cost a definit companiile aeriene care reuseau sa ofere bilete la preturi foarte scazute prin eliminarea unor servicii. (Sursa: Wikipedia)
Ce trebuie asadar luat in calcul insa cind se apeleaza la variantele de zbor low-cost? Trebuie intai de toate calculat - de la bun inceput - pretul final, deoarece pe linga pretul biletului, trebuie adaugate:
- taxele de aeroport (atunci cind acestea nu sunt incluse in pret);
- eventuale cheltuieli de deplasare la destinatia finala (sunt oferte catre Frankfurt, spre exemplu, dar aterizarea se face pe un aeroport la 100 km departare de oras);
- taxe suplimentare pentru bagaje (tarifele sunt mai mari);
- taxe de rezevare mai mari prin telefon sau prin intermediul agentiilor de voiaj;
- renuntarea la rezervare ori nu e posibila ori costa mult.
O alta explicatie a preturilor scazute este legata de faptul ca echipajele aflate la bordul aeronavelor companiilor sunt utilizate la maximum, existand situatii in care pilotii sunt folositi pentru mai multe curse in aceeasi zi. Experienta lor de zbor este uneori mai redusa, drept urmare si costurile suportate de companie prin angajarea lor mai reduse.
Situatia intalnita in Europa occidentala la sfarsitul anului trecut, cand licentele a doua companii aeriene low-cost au fost suspendate - ceea ce a afectat tare mult si cetatenii romani - a readus pe tapet problema sigurantei.
Potrivit informatilor oficiale, cele doua companii si-au vazut suspendate licentele din cauza intarzierilor repetate.
Surse din cadrul autoritatii Aeronautice Civile din Romania au precizat pentru HotNews.ro ca doua sunt totusi motivele pentru care un avion poate avea intarzieri. Primul si cel mai important il reprezinta defectiunile aeronavei, o astfel de situatie repetata avand darul de a ridica multe semne de intrebare.
Cote de piata
In Romania, operatorii low-cost detin circa 10% din piata locala. In Uniunea Europeana, procentul a fost anul trecut de 16% si se estimeaza ca va ajunge la circa 30 la suta pina in anul 2010.
Cel de-al doilea tine de factori meteorologici, insa si acestia pot fi contracarati intr-o oarecare masura prin existenta la bord a sistemelor de navigare performante precum si de catre experienta si calificarea pilotilor.
Si un ultim amanunt important in cazul ofertelor de zbor low-cost: locurile cu pret redus trebuiesc rezervate din vreme, doarece numarul biletelor de acest tip este limitat, cele mai multe locuri oferindu-se la preturi apropiate de cele ale companiilor traditionale.
S-a deschis cerul
Si totusi acum trebuie profitat. Exista chiar oferte reale, la pretul de zero euro, spre mai multe destinatii europene. Este vorba de o companie low-cost, care incearca sa se impuna pe piata romaneasca.
Numarul acestor companii se estimeaza ca va creste mult in perioada urmatoare. Ele incearca sa profite de intrarea in vigoare, odata cu aderarea Romaniei la UE, a acordului de “cer deschis” (open-sky).
Asta inseamna ca firmele aeriene vor trebui de acum incolo doar sa anunte Directia de Aviatie Civila ce curse regulate au, iar initierea zborurilor se va putea face dupa un control autorizat al aeronavelor si dupa stabilirea culoarului de zbor, respectiv a disponibilitatii aeroportului, din punct de vedere logistic.
Asta permite oricarei companii aviatice din statele membre UE sa transporte pasageri si marfa in spatiul comunitar si sa beneficieze, in fiecare dintre statele membre, de drepturi egale cu cele ale companiilor locale.
Aplicarea in Romania a acordului open-sky permite ca o companie aeriana straina sa initieze curse aeriene nu numai spre tara de origine, ca pana in 2006, ci spre orice destinatie vrea.
Totodata, poate sa isi faca baze aeriene intr-un oras romanesc si sa opereze curse interne, iar pentru companiile aeriene romanesti inseamna ca pot sa isi faca baze aeriene in alte tari si sa opereze acolo curse interne sau externe.
Exemplul Ungariei
Dupa aderare, operatorii low-cost din Ungaria au inregistrat o crestere rapida. Daca in 2004, doar 5 la suta dintre maghiari au zburat cu curse low-cost, in 2005 numarul lor a crescut la peste 14 la suta.
Primii care s-au grabit sa profite de "deschiderea cerurilor" sunt operatorii low-cost. La 15 ianuarie, Wizz Air intra pe piata romaneasca cu o oferta externa la pret promotional.
Compania italiana MyAir este singura care a anuntat pana acum deschiderea de curse interne in Romania, din martie 2007, desi nu a facut deocamdata publice orasele pe care doreste sa le acopere.
Slovacii de la Sky Europe, care au operat pina acum destinatia Bratislava (cu posibilitate de transfer la Viena), au lansat din ianuarie curse catre Roma si Viena. Sky Europe vrea sa fie si ea prezenta pe piata locala, cu intentia de a intra pe curse interne si spre destinatii din Europa.
Oficialii aeroportului Baneasa - principalul operator low-cost, asta datorita taxelor de aterizare la jumatate fata de cele de pe Otopeni - estimeaza pentru anul acesta circa 1 milion de calatori (o crestere cu circa 50 la suta fata de 2006). Asta dupa ce, cea mai importanta crestere s-a inregistrat anul trecut, cu 150 la suta fata de 2005.
Si totusi marile companii inca se lasa asteptate. Expertii de pe piata estimeaza ca abia in urmatorii doi ani se poate intimpla intrarea pe piata romaneasca a celor mai importante companii low-cost, precum Ryanair sau Easy Jet.
Asta deoarece Romania inca nu constituie nici o destinatie turistica de prim rang, nici numarul persoanelor cu venituri medii - tinta predilecta a companiilor low-cost - nu a ajuns la o masa critica.
HotNews.ro, M.C., 14 ian 2007
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu