duminică, decembrie 10, 2006

Touareg... motorul unui Boeing 747


"Pariem ca un Touareg V10 TDI poate tracta un Boeing 747?", "Un avion de 155 tone? Niciodata!", "Sigur poate!". Acest schimb de replici intre doi angajati Volkswagen a fost transpus in realitate: la numai cateva luni distanta, intr-o zi de joi - 23 noiembrie 2006, un echipaj Volkswagen a folosit sistemul de prindere al modelului Touareg V10 TDI pentru a ancora o aeronava Boeing 747.

Rezultatul omologat: automobilul din segmentul SUV a tras avionul fara probleme. Oricum, nu exista confirmarea ca operatorii aeroportului vor lansa o comanda pentru mai multe Volkswagen Touareg, chiar daca se doreste inlocuirea actualelor vehicule de tractare, fiecare cu masa de 70 tone.

Evenimentul "Touareg tracteaza Boeing 747" a avut loc pe Aerodromul Dunsfold, aflat la 65 kilometri de Londra. Inca de la inceput, intrebarea - luata in considerare foarte serios - era cat de puternic poate fi un automobil modern, din elita segmentului SUV, cat de rezistent ii este motorul, tractiunea integrala si sasiul.

Touareg este un autovehicul ideal pentru tractare: sarcina maxima este de 3.500 kilograme pentru remorca si 1.640 kg pentru axa spate. Dar cand locul unei barci de 3,5 tone este luat de un avion ce cantareste 155 tone - aripile acopera 511 m2, 4 motoare, 450 locuri si un fuselaj de marimea unui bloc de apartamente -, atunci lucrurile incep sa fie un pic diferite. De aceea, pregatirile trebuie sa fie facute pana la cele mai mici detalii.

Pentru ca modelul Touareg V10 TDI sa fie capabil de a tracta uriasa aeronava, primul prag de trecut a fost cresterea greutatii automobilului Volkswagen. Desi suna paradoxal, este absolut necesar pentru ca puterea motorului sa fie transferata in forta de propulsie. Pentru aceasta, bile si placi de otel au fost distribuite in SUV. O masa suplimentara de 4.345 kilograme! Greutatea totala a modelului Touareg: 7.030 kilograme. Distributia masei: 2.755 kg pe axa fata, 4.275 kg pe cea spate.

Setarea LOW

Restul modificarilor au fost minime. Pentru transmisia pe partea frontala, versiunea mai scurta de la Touareg V8 a fost integrata in locul celei de la varianta V10 TDI. Presiunea din pneurile Michelin aflate in dotarea standard a fost crescuta la 4,5 bar. In final, viteza maxima a fost limitata - nu de teama ca neobisnuitul echipament va decola, ci pentru a proteja cauciucurile.

Orice altceva, de la motor la amortizoare si la tractiunea integrala, a corespuns exact cu configuratia versiunii de serie. Un dispozitiv suplimentar a fost utilizat pentru a atasa avionul Boeing 747 de sistemul standard de tractare de care dispune Volkswagen Touareg. Experimentul putea incepe. Pe baza cuplului maxim al modelului V10 TDI (750 Nm) si a rapoartelor transmisiei, inginerii au calculat ca modelul Touareg este capabil sa puna in miscare o masa de aproximativ 200 tone.

Dar cine ar fi dat crezare acestor calcule, atunci cand o masina inalta de 1,7 metri si lunga de 4,75 metri a fost atasata de un avion inalt de 19,4 metri si lung de 70 metri? Cu siguranta, nimeni. Mai ales cand vremea tipic britanica - cu ploaie abundenta si vant in rafale - s-a abatut asupra automobilului si a aeronavei.

Dar modelul Touareg si-a dus misiunea la capat. Inginerul Uwe Krieghoff a fost la volan. A pornit motorul, apoi a utilizat controlul tractiunii prin alegerea setarii LOW din consola centrala, ceea ce a redus viteza in regim off-road. Astfel, forta de tractiune a fost distribuita in mod egal intre cele doua axe. Krieghoff a selectat manual treapta a doua a cutiei automate, a accelerat usor si a urnit din loc cele 18 roti ale uriasului avion Boeing 747 ce cantarea 155 tone.

Puterea maxima a fost necesara in aceste cateva secunde. O data ce s-a pus in miscare, intregul sistem a rulat fara probleme. Singurul impediment a fost viteza motorului. Krieghoff a continuat sa actioneze acceleratia pana aproape de jumatate. Fara a avea probleme de tractiune, masina si aeronava s-au pus in miscare. Dupa parcurgerea a 150 metri, Krieghoff a incetinit pentru a opri intregul ansamblu. Verificarea ulterioara tractarii nu a depistat nici un fel de stricaciuni asupra puternicului Volkswagen Touareg.

Totul a fost in regula. Intamplator, noua generatie Touareg este disponibila pentru comenzi. Modelul SUV dispune de ESP in dotare standard, la care se adauga si stabilizator al tractiunii. Optiunea este extrem de importanta pentru a preveni remorcile sa fandeze periculos atunci cand incarcatura nu este cea corecta sau cand se ruleaza la viteza mare. Sistemul nu a intrat in functiune in timpul testului cu Boeing 747 - viteza a fost de numai 8 km/h.

Valentin Bolocan / valentin.bolocan@curierulnational.ro

Niciun comentariu:



Trimiteți un comentariu