Unul dintre premiatii de la prima gala a “Madrid escenario de creatividad mondial” este Ion Marin, dirijor la Berlin si director al Simfonietei din cadrul Filarmonicii berlineze. Premiile pentru creativitate inaugurate la Madrid au fost decernate celor mai importante personalitati ale momentului, potrivit juriului, printre care se afla mari artisti, din toate domeniile.
Ion Marin a fost premiat pentru modul original in abordarea muzicii de camera, impreuna cu Google, Cirque du Soleil, cu renumitul chef Ferran Adria, arhitectul Norman Foster si cu alte personalitati premiate si ele pentru extraordinara creativitate. Ion Marin este renumit in intreaga lume impreuna cu Simfonieta din Berlin, insa in Romania nu a dirijat niciodata.
S-a nascut in Romania, intr-o familie de muzicieni, a studiat muzica de la varsta de 3 ani si jumatate cu mari profesori. Ion Marin este fiul maestrului Marin Constantin, fondatorul Corului de Camera "Madrigal'. La 26 de ani a plecat in Occident cu o bursa si a cerut azil politic in Austria.
Cu toate ca renumele sau este mondial si agenda sa prevede concerte pana in 2011, Ion Marin nu a dirijat niciodata in Romania. De fapt, premierea sa la Madrid ar fi facut sa treaca neobservata originea sa, daca nu-l trada numele, pentru ca pe toata durata evenimentelor nationalitatea premiatilor si-a pierdut importanta si nu a fost mentionata.
Publicatia romaneasa din Spania, Roman in Lume a reusit sa stea de vorba cu Ion Marin, inaintea unui concert pe care urma sa-l sustina la Auditoriul National din Madrid.
- Ce semnificatie are pentru dumneavoastra premiul pe care l-ati primit la Madrid?
Sigur, fiind la prima editie, acest un premiu foarte important legat de creativitate, in Spania, unde exista traditia Premiilor Printului de Asturias si Premiul Casei Regale este o recunoastere care ne umple sufletul de bucurie, atat mie, cat si Simfonietei Filarmonicii din Berlin, orchestra de camera pe care am fondat-o acum un an si jumatate.
- Va surprinde ca sunteti premiat alaturi de personalitati atat de importante, recunoscute la nivel mondial?
Intotdeauna un premiu surprinde si faptul ca suntem intre cei 10 premiati, mari personalitati ale lumii, sigur, ne face o foarte mare placere.
- Ce legaturi mai aveti cu Romania? Se stie ca sunteti de foarte multa vreme plecat.
O intrebare foarte buna. Sunt plecat de 20 de ani si 6 luni si am fost de cateva ori in tot rastimpul asta in Romania, ca sa-mi vad prietenii, dar nu m-am intors niciodata ca sa dirijez in Romania. Intrebarea a-ti putea s-o puneti in alte parti...
- N-ati fost chemat?
Stiti ce se intampla? In momentul in care traiesti in alta parte si in conditiile in care am plecat eu, cum mi-am luat propriul destin in maini... din momentul acela, a fi invitat in Romania inseamna macar traditionala ospitalitate romaneasca pe care eu, in cei douazeci de ani cat am fost plecat, nu am intalnit-o. Problema nu este ca nu am fost invitat, ci cum am fost invitat, cum am fost
chemat. Desigur ramane ceva din vechea obligatie fata de pamantul in care ne-am nascut. Toti avem o obligatie fata de pamantul in care ne-am nascut, dar daca va uitati un pic in lume, sper sa inceapa acest lucru si in Romania, odata cu intrarea Romaniei in Europa, si pamantul in care ne nastem are anumite obligatii fata de noi.
- Prin ce se distinge orchestra pe care o conduceti la Berlin de celelalte orchestre similare?
In primul rand, este compusa din membrii Filarmonicii din Berlin, care este cea mai buna orchestra din lume, in al doilea rand faptul ca se face muzica de camera de la inaltimea unui nivel simfonic de orchestra care este ca un diamant, caratura cea mai mare care poate sa existe ori dimensiunea simfonica adusa in muzica de camera da o cu totul alta energie, o alta perceptie a modului de a face
muzica, in formatie mica. In plan muzical este un spectru de repertoriu foarte larg, cu zone diferite ale muzicii clasice de camera, ale traditiei berlineze, a inceputului de secol XX, a combinatiei intre muzica si film. Colaboram cu Martin Scorsese, cu John Malkovitch, cu Kevin Spacey, la pelicule de film mut cu muzicile originale care au fost scrise si avem colaborari cu actori.
Sunt niste orientari foarte indraznete de muzica de camera si cu paleta foarte larga.
Marea majoritate a orchestrelor de camera sunt destul de specializate, fie in muzica baroca, fie in muzica moderna si mi-e foarte greu sa ma gandesc ca exista o alta orchestra, care sa aiba acest spectru foarte larg de repertoriu.
Romanian Global News, 08 dec 2006
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu