Incredibil: sapte orase si unele regiuni ale Uniunii Europene au eliminat total regulile de circulatie din trafic.
“Noi respingem orice forma de legislatie”, spunea fondatorul anarhismului, Mihail Bakunin. Chiar daca anarhismul s-a dovedit un experiment istoric nereusit se pare ca o parte din ideile lui nu au fost uitate sau desconsiderate.
Proiectantii europeni ai traficului viseaza la existenta unor strazi libere si lipsite de reguli de circulatie. Ei isi doresc ca pietonii si soferii sa interactioneze intr-un mod liber si printr-o intelegere umana si nu prin intermediul semnelor sau regulilor de circulatie.
Stim ca intelegerea unor astfel de reglementari pare a fi de domeniul SF-ului, mai ales pentru un cetatean bucurestean din anul 2006, sau chiar pentru un sofer din middle class-ul londonez.
Exista tari in spatiul european unde gradul de civilizatie si gradul de intelegere reciproca a cetatenilor intr-un ecosistem social bine gandit este foarte mare, astfel incat, eliminarea normelor de circulatie acolo unde traficul nu este aglomerat nu pare si nu mai este un moment de ratacire a unor baieti care stau in birourile de la Strasbourg si gandesc la viitorul comunitatii umane intr-o Europa Unita.
Proiectul lichidarii semnelor de circulatie a fost deja implementata in orasul Ejby din Danemarca, in Ipswich din Anglia si Ostende din Belgia. Ceea ce poate fi numita utopie a devenit realitate si in regiunea Drachten, un oras olandez din provincia Frisia de Vest. Regiunea cu o populatie de 1000 de locuitori a fost lipsita de orice fel de semn de circulatie.
Nu exista marcaje pe strazi, nu exista linia de separare a sensurilor, nu exista nici macar stopuri la intersectii, ce sa mai vorbim de semafoare?! Oricat de ciudat ar parea, numarul accidentelordin aceste regiuni au scazut dramatic dupa implementarea noilor "non-reguli". In Drachten au sosit experti din Argentina, din Statele Unite si din Londra pentru a analiza noua situatie.
Londra este atat de interesata de acest proiect incat modelul este deja testat intr-un orasel aflat la marginea capitalei Marii Britanii, Kensington.
Unul dintre cei care a dezvoltat aceasta idee si acest proiect, olandezul Hans Monderman, a declarat:”Prea multe reguli ne indeparteaza de un lucru foarte important: abilitatea de ne gandi la ceilalti. Ne pierdem capacitatea pentru un comportament social responsabil”.
In Germania sunt omologale circa 648 de semne de circulatie, iat micile orasele cu trafic redus arata ca o padure cu semne de circulatie. Psihologii au studiat impactul semnelor de circulatie asupra omului si au venit cu marturii stiitifice ca peste 70% dintre ele sunt ignorate de catre soferi.
Iin timpul condusului, soferul isi foloseste mai degraba intuitia decat sa-si arunce privirea dupa un semn sau altul. Se pare ca principalul mod de a imbunati comportamentul soferilor la volan este cel de a-i da mai mult libertate si prin lucru acesta mai multa responsabilitate.
Nu trebuie uitat ca in conditii de trafic ultra aglomerat regulile de circulatie devin inutile si sunt total ignorate de participanti, singura lege viabila devenind intelegerea umana. Acestea sunt concluziile specialistilor care gandesc evolutia traficului in Europa viitorului.
Automarket, 22 nov 2006
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu