“Tutunul dauneaza grav sanatatii.” Este doar unul din avertismentele ce ar trebui sa insoteasca orice produs din tutun sau care face reclama la tutun.
Cu toate acestea, promovarea produselor incalca de multe ori legislatia, fie prin lipsa acestor avertismente, fie prin plasarea de panouri publicitare in locuri interzise de lege.
Ascunse sub sloganuri ce par sa nu aiba nici o legatura cu fumatul, panourile publicitare ale principalilor jucatori de pe piata romaneasca a tutunului, sunt amplasate pe langa scoli si facultati, ba chiar in incinta acestora.
Potrivit legii 148/2000, in Romania "se interzice publicitatea pentru bauturile alcoolice si pentru produsele din tutun in incinta unitatilor de invatamant si a unitatilor de asistenta medicala sau la o distanta mai mica de 200 metri de intrarea acestora, masurata pe drum public.“
De cum intri insa pe poarta Facultatii de Agronomie din Bucuresti, doua panouri gigantice iti prezinta noua oferta Kent, marca aflata in portofoliul British American Tobacco. Nu este vorba despre un indemn la fumat. Nici vorba. Panoul iti vorbeste despre “smooth transmission” si “true: performance”.
M-am dat batut dupa un minut, timp in care am incercat sa inteleg semnificatia sloganului.
Dupa alti cativa zeci de pasi insa, o alta reclama. De data aceasta la L&M, brand al Philip Morris. Sloganul campaniei prin care poti castiga un scuter pe zi: Get Smooth & Get Going. Cu alte cuvinte, sper sa nu gresesc, fumatul de tigari care te “get smooth” iti poate aduce un scuter pe zi cu care te poti “get going” la cursuri.
Piata Romana, foarte aproape de Academia de Studii Economice. Pe un bloc aflat in centrul intersectiei, KENT isi promoveaza cele trei optiuni: 8, 4, 1. Fara slogan, fara sa popularizeze o campanie, o reclama minimalista, asezata la inaltime. Cu toate acestea, distanta fata de intrarea in ASE o incrimineaza.
Legea 148/2000 nu e singura care reglementeaza publicitatea la produsele din tutun.
Potrivit unui ordin al ministerului Sanatatii, 853/2000, “in cazul formelor de publicitate referitoare la produsele din tutun, altele decat cele prevazute la articolul 2, precum panouri, bannere, afise, textul avertismentului prevazut la art 1 va ocupa minimum 10% din suprafata si va fi scris cu litere negre, ingrosate, pe fond alb.”
Pai si atunci ce se intampla cu brichetele, scrumierele oferite de promotorii marcii prin restaurante, baruri benzinarii sau pe malul marii? Cumperi 2 pachete - primesti o bricheta, dai cu zaru' si pica o combinatie castigatoare - primesti un port tigaret, razuiesti un carton -primesti o scrumiera. Exemplele pot continua la nesfarsit, iar lucrul care le uneste este lipsa avertismentului.
Cu toate acestea, chiar si legea are lipsuri. Ordinul 853/2000 nu contine informatii despre amenzile de care sunt pasibili producatorii si mai ales nu mentioneaza institutia care ar putea efectua controalele.
Cu toate acestea, incepand cu 1 ianuarie 2007, orice forma de publicitate la tutun va fi cu desavarsire interzisa.
Potrivit legii 147/2004, publicitatea pentru produsele din tutun va fi permisa numai in publicatiile destinate in mod exclusiv profesionistilor din domeniul industriei tutunului si in publicatiile care nu au fost editate ori tiparite in Romania sau intr-un stat membru al Uniunii Europene si nici nu sunt destinate in principal pietei romanesti sau celei comunitare.
Reactiile companiilor de tutun
In ciuda insistentelor HotNews.ro, reprezentantii JTI si Philip Morris nu au putut fi contactati pentru a-si prezenta punctul de vedere referitor la lipsa avertismentelor de pe obiectele promotionale pe care le ofera.
Adrian Popa, director Corporate Affairs in cadrul companiei British American Tobacco, a admis greseala companiei pe care o reprezinta.
“Este clar ca exista panouri care nu sunt in conformitate cu prevederile legii 148. Pana la urma sunt responsabilitatea noastra, dar e foarte greu sa monitorizam toate locatiile”, a precizat Adrian Popa pentru HotNews.ro.
“In privinta lipsei avertismentelor de pe obiectele promotioanale, nu putem spune ca am respectat litera legii, dar in mod cert spiritul legii a fost urmarit”, mai spune Popa.
Reclamele la tigari au o penetrare de 72%
Potrivit statisticilor intocmite de Programul European de Studiu pentru Alcool si Droguri (ESPAD) citate de site-ul www.fumat.ro, 65% dintre tinerii sub 16 ani fumeaza, iar 32% dintre elevi au declarat ca au fumat prima tigara inainte de 14 ani.
In ciuda avertismentelor, doar 13% cred ca fumatul “din cand in cand” este daunator, dar in acelasi timp 75% sunt de parere ca fumatul a 20-40 de tigari pe zi reprezinta un risc mare pentru sanatate. Potrivit aceluiasi studiu, 72% din populatia tarii cu varsta cuprinsa intre 14-60 de ani a declarat ca a receptat reclame la tigari.
Cateva informatii despre efectele fumatului
Potrivit studiului "Fumatul si sanatatea publica in Romania” publicat pe site-ul Ministerului Sanatatii, tigara contine peste 4000 de compusi, unii avand proprietati iritante, iar altii (peste 50) fiind cancerigeni. Aceste substante sunt eliberate in aer ca particule si gaze.
Aditivii de nicotina, tarul, benzenul si benzopirenul, CO, amoniul, dimetilnitrozamina si acroleina sunt numai cativa constituenti ai fumului de tigara.
Fumatul este cel mai important factor de risc pentru bolile obstructive pulmonare cronice. Riscul de deces pentru fumatorii de mai mult de 25 de tigari pe zi este de 20 de ori mai mare decat al nefumatorilor. Marii fumatori au un risc de 2,3 ori mai mare de a face tuberculoza pulmonara decat nefumatorii.
Riscul de cancer la fumatorii activi, dovedit biochimic, a fost de 7,8 ori mai mare fata de nefumatori si este la fel de mare la barbati ca si la femei. Fumatul constituie un factor de risc in aparitia mai multor tipuri de cancer: bronhopulmonar, al cavitatii bucale si laringelui, esofagian, renal, pancreatic, gastric, de vezica urinara, de piele, hepatic precum si a leucemiei.
Cancerul pulmonar omoara mai multi oameni decat orice alt tip de cancer (90% fiind cauzat de fumat).
Fumatul reprezinta un risc major pentru starea de sanatate. El ucide 6 persoane in fiecare minut in lume, iar un fumator din patru moare printr-o maladie legata de tutun. Anul trecut, fumatul a ucis 4 milioane de oameni. Pana in anul 2020, numarul deceselor se va ridica la 10 milioane de fumatori pe an se mai arata in studiu
Situatia la nivelul UE
Potrivit unui Eurobarometru coordonat de Directia generala pentru presa si comunicare a Comisiei europene numarul fumatorilor din UE a scazut de la 33% in 2002 la 27% in 2005. Numarul celor care afirma ca nu au fumnat niciodata a crescut de la 42% la 47%.
Femeile par sa fie mai constiente de riscul pe care il presupune fumatul: 57% declara ca nu au fumat niciodata, comparativ cu doar 35% dintre barbati. Numarul celor care afirma ca au renuntat la fumat a crescut de la 19% la 22%.
80% dintre europeni doresc ca fumatul sa fie interzis in locurile publice, insa doar 56% sunt de acord cu interzicerea totala a fumatului in restaurante.
HotNews.ro, C. Pantazi, Vlad Telibasa, 02 oct 2006
miercuri, octombrie 04, 2006
Multinationalele incalca legislatia privind publicitatea la tigari
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu