duminică, august 27, 2006

Ce grup de interese dubioase zboara pe sub fustele Aviatiei Civile


Pe la conducerea aviatiei civile s-au perindat din cele mai vechi timpuri o serie de combinagii lipsiti de scrupule, care amesteca apucaturi de politruci cu deprinderi de securisti, pe care n-a reusit sa-i mature nimeni, indiferent de cine s-a perindat pe la guvernare. Si-au asigurat longevitatea preluand de la cameleon metoda acestuia de a-si schimba culoarea, ori de cate ori a fost cazul.

Acest grup de interese este subordonat in momentul de fata sefului cancelariei prim-ministrului, Aleodor Francu.

Zis si Cameleonul strategic, Francu are la cheremul sau toata aviatia civila. A fost secretar de stat, cat si director general al aviatiei civile din Ministerul Transporturilor pe vremea lui Mitrea, in conditiile in care era membru PNL. A calatorit temporar si in barca PSD-ului, unde, cu ajutorul lui Dan Iosif, a fost numit consilier la Romatsa de catre Mitrea.

Dupa alegeri, a revenit la PNL, unde il leaga o stransa prietenie cu prim-ministrul. De Tariceanu, zis Motocicleanu, il mai leaga si un teren din satul Ciofliceni din Snagov, unde sunt vecini. Francu a primit pamant acolo pe baza unui certificat de revolutionar. Gurile neplombate zic ca din acel pamant i-ar fi dat si lu' Motocicleanu, si mai mult, ca i-ar fi construit si casa.

Francu e la baza inginer energetician si a intrat in aviatie, ocupandu-se initial de infrastructura de pe Aeroportul Otopeni.

Recapitulare: Cameleonul strategic a avut o ascensiune fulminanta: a intrat in Ministerul Transporturilor ca secretar de stat, dupa care s-a bagat inginer expert la Romatsa, de unde a sarit fix in fotoliul de sef al cancelariei lui Motocicleanu. De cand a ajuns cancelar, nevasta-sa, Adriana Francu, care lucra din 2000 la Romatsa ca inginer expert, a fost numita director economic.

Francu are un cuvant de spus si prin vami, mai ales in ceea ce priveste unele numiri in functii babane. Sunt bine cunoscute si relatiile sale cu Dinu Vama, pe care l-a ajutat sa-si ia prinosul de prin toate obiectivele, imediat dupa alegeri. Anul trecut, sotii Aleodor si Adriana Francu au castigat impreuna, conform declaratiei de avere, 3 miliarde de lei.

Luat la intrebari de catre presa, vizavi de natura acestor venituri, a refuzat sa dea orice explicatii, invocand o asa-zisa clauza de confidentialitate. Probabil ca nu voia sa fure nimeni meserie de la el. Anul acesta, si-a pitit declaratia de avere de pe site-ul cancelariei, ca sa n-o vada nici naiba. Toti membrii cancelariei au declaratiile publicate pe site-ul guvernului, numai el, ba.

Ceea ce ni se pare surprinzator este ca veniturile celor doi s-au cam injumatatit anul asta, in conditiile in care preopinentii nostri au inaintat in functii.

Unul din ciracii buni ai cancelarului este Gabriel Tara. Inca de pe vremea CDR-ului, Francu l-a ajutat pe Tara sa ajunga director general la Otopeni, unde imbatraneste de cativa ani pe bani buni. Cand a ajuns PSD-ul la putere, a avut ocazia sa-si manifeste recunostinta fata de stapanul sau si Tara l-a ajutat el pe Francu, ca sa nu-l rada aia.

Cand s-a schimbat calimera si a venit PNL-ul la putere, Tara a intrat iar sub aripa protectoare a prietenului sau, ajuns cancelar. Amandoi au lucrat in infrastructura si s-au prins ca se pot face bani buni din asta. Una din afacerile comune ale celor doi ciraci este modernizarea Aeroportului Otopeni.

In '99, cand Francu era secretar de stat, s-a dat o ordonanta privind dezvoltarea strategica a Aeroportului Otopeni. S-au facut studii si s-a delimitat suprafata pe care ar urma sa se extinda aeroportul.

Aici se pun doua probleme: unu la mana, aeroportul e dimensionat in momentul de fata pe 3,5 milioane de pasageri pe an, in conditiile in care traficul real este de maximum 2 milioane, deci n-ar fi trebuit sa se puna problema extinderii.

Oana Marinescu, purtatorul de cuvant al vorbelor lui Motocicleanu, a declarat de curand ca traficul acum e de 5 milioane, si ca pana in 2020 ar creste la 10 milioane. Fals!

Si doi la mana, de ce exact pe acea suprafata de 600 de hectare unde ar urma sa se faca extinderea si-au cumparat pamant Taherii, Tiriacii, Becalii si alti negustori, prieteni cu stim noi cine, in conditiile in care in zona aeroportului nu poti sa construiesti aproape nimic, pentru ca exista limite de inaltime? Pai, foarte simplu: au cumparat atunci ca sa vanda acum pe cat vor muschii lor.

Ca de construit n-au construit nimic. A venit si ziua de salariu. Francu a adus in discutie anul acesta dezvoltarea strategica a aeroportului si astfel s-a dat Hotarare de Guvern pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor. Ca atare, s-a primit un buget de aproximativ 600 de milioane de euro, ca sa inceapa lucrarile si ca sa rascumpere terenurile cu pricina.

O alta capusa adusa de Francu in sistem este Dan Andrei, pana acum o luna director general al Aviatiei Civile din Ministerul Transporturilor. Dan Andrei este pensionar, iesit pe o lege speciala care nu-i permitea aceasta functie. La ce s-au gandit ei, motociclenii: nu-l numim, il delegam
Asa ca, din 2004 si pana acum, Dan Andrei a fost doar un inlocuitor provizoriu.

Va dati seama ce provizorat mare a avut? Este cunoscut in presa ca traseist politic notoriu, pe axa cronologica CDR, PD, PSD si PNL, apoi implicat in Tigareta II, demis in fine de Basescu, pe cand era director la Autoritatea Aeronautica Civila Romana (AACR), cu fiica si ginerele bagati la Romatsa ca operatori de zbor, intr-un izbitor conflict de interese.

Am aflat noi de unde i se trage lui atata bine: domnia sa a facut parte din Directia V a DSS, de securitate si garda, un fel de SPP actual. Andrei nu este o exceptie. Majoritatea oamenilor din aviatie, mai ales cei care au varsta corespunzatoare si vin din aviatia militara, au facut parte din Directia IV de contrainformatii militare.

Pe vremea lui Ceasca nu exista AACR, ci Departamentul Aviatiei Civile, iar functia de conducere era asigurata de un general din aviatia militara. Pornind de aici, dupa revolutie s-au tot extins. Mai mult ca sigur ca dosarele lor sunt inca la armata si de aceea stau ei asa de linistiti si jefuiesc in continuare.

Dan Andrei este membru fondator al companiei Cedonia Expres de la Sibiu, este inca in Consiliul de Administratie la Romatsa si la AACR, are actiuni la Carpat Air, care la randul sau are 10% din Aeroportul din Arad, unde de asemenea este in CA. La Carpat Air nu apare ca administrator la Registrul Comertului, insa a recunoscut asta in fata ministrului.

Chiar daca nu era numit el, a beneficiat de toate drepturile functiei. Cu drepturile insa vin si obligatiile. Legea nu-i permitea sa fie in toate aceste consilii de administratie, iar pentru a evita conflicte de interese existente, nu trebuia nici sa-si bage rudele pe la Romatsa.

Fii-su lu' Dan Andrei, Petru Andrei, are o firma de brokeraj aeronautic in Baneasa, "As soon as possible" (ASAP), care se ocupa cu zboruri VIP. Va puteti imagina ca de clienti ii facea rost taticu'. In locul lui Dan Andrei, in minister a fost delegat Bogdan Donciu, fost director la Romatsa, a carui mamica a fost sefa de cabinet a lui Nastase.

De se inghesuie lumea la Romatsa?
Pentru bistari, evident. Aici vin cele mai multe lovele din aviatie. Tot mangotul luat din taxele percepute pentru intrarea in spatiul aerian romanesc ajunge la Romatsa si la minister. Se pare ca exista chiar un protocol semnat intre PNL si PD, prin care la Romatsa sa intre numai cine vor ei. Prin '90 s-a dat un decret-lege, care prevedea niste sporuri greu de imaginat.

Decretul s-a mai modificat, insa in mare nu s-a schimbat mare lucru. Daca te uiti pe CV-urile celor de la Romatsa, observi ca mai toti s-au cultivat pe la Miami. Aici s-au dus ei la cursuri cu familia si si-au facut vacante de vis pe banii statului. Sa nu mai vorbim ca unii dintre ei nici nu stiau limba engleza.

Un caz similar e si la Tarom, care desi e in gaura, isi trimite oamenii sa-si ia licentele la Bangkok si tot pe banii statului. Ca sa largeasca gradina raiului, la Romatsa, unde salariul mediu e de 2.000 de euro pe luna, s-au mai inventat de curand niste posturi.

Se pare ca, dupa ce se va desfiinta cancelaria prim-ministrului, Francu se va retrage pe postul de director general la Romatsa, unde in acest moment activeaza Florentin Chivulescu.

Acum, in fruntea AACR domneste Catalin Cotrut. Racolat de PNL de la PSD, a fost numit in martie 2005, la interventia cancelarului, si dat in grija secretarului de stat Alexandros Galiatatos, presedintele PNL din Galati.

Galiatatos leaga si el o stransa prietenie cu cancelarul care, in trecut, a lucrat in spatele unei HG si si-a dat in grija bazinul Dunarii, porturile Galati si Tulcea si cele trei brate ale Dunarii pana la Marea Neagra, pana in 2001, cand a fost schimbat.

Declaratia de avere a lui Galiatatos ca secretar de stat nu difera cu nici o virgula de cea pe care a depus-o cand inca era in Consiliul Local Galati. Nevasta lu' Cotrut, Florentina Cotrut, e si ea la Romatsa, iar sora ei e asistenta lu' Mitrea. AACR are rolul de a inspecta si controla toate companiile aeriene civile, inclusiv Romatsa.

Cum mai poate AACR sa faca inspectii si controale la Romatsa, cand directorului general al autoritatii i s-a inlesnit angajarea sotiei, pe un salariu de aproximativ 100 de milioane de lei pe luna?

Cotrut a fost director la Blue Air, in timp ce era director si la AACR, pana cand fostul ministru Dobre s-a simtit obligat sa-l fluiere. Cotrut insa a ramas in continuare pe statul de plata de la Blue Air, zburand foarte des pe curse externe. Mai este actionar la Aeroportul Arad, in CA al AACR, este in AGA la Tarom si mai mult ca sigur ca are actiuni la Blue Air.

Directorul de zbor de la AACR si inca vreo cativa piloti se duc sa zboare pentru societatea Carpat Air, condusa de un fost pilot militar sovietic. AACR-ul nu numai ca nu verifica Carpat Air, dar pe deasupra mai primeste si ordine de aici. Adrian Preda, directorul de zbor, n-ar trebui sa se miste de la AACR, pentru ca natura atributiilor sale nu-i permite sa-si paraseasca postul.

Insa acesta, de o luna, sta numai pe la Carpat Air. Intre timp, si-a angajat si nevasta, profa la Academia Romana de Aviatie. Nici Cotrut nu prea mai sta pe la AACR, si sa nu mai vorbim ca el nu ar mai fi avut voie sa zboare, dupa ce acum cativa ani, in calitate de copilot, a cauzat un incident aviatic grav, depresurizand un avion.

Nu numai ca si-a redobandit calitatea de copilot, dar a si fost promovat la gradul de pilot comandant.

La AACR exista doua sindicate: unul care se bate cu sistemul si celalalt, Sindicatul Galben, facut ca sa-l desfiinteze pe primul. Acesta din urma este condus de Florea Geica, nasul de cununie al lu' Cotrut. Pe la AACR s-a mai plimbat si Jenica Poenaru, dat afara in 2004.

Cat a fost la autoritate, avea si o firma de brokeraj, Atlas, prin care a sponsorizat cam cu un miliard de lei campania PSD. Tot el dadea publicitate la presa, de parca AACR-ul ar fi avut concurenta. Ce merita retinut este ca, din punctul de vedere al Eurocontrol, aviatia din Romania este deja in UE, iar controlul se face de la Bruxelles.

In 2005 am detinut presedintia Eurocontrol, insa n-am profitat in nici un fel de aceasta situatie. Daca tot circul asta explodeaza la Bruxelles, Romania ar putea pierde sute de milioane de euro pe an, deoarece Eurocontrolul ar putea decide sa nu mai dirijam nimic si sa nu mai dam licente.

In atari circumstante, Romania ar putea sa faca numai un control local, dirijand planoare, parapante sau zmee, sub controlul ciorilor mafiote care fac jocurile la AACR.

Roxana JIPA (asistata de Cornel IVANCIUC)

Academia Catavencu, 22 aug 2006

Niciun comentariu:



Trimiteți un comentariu