Conducerea EADS a scapat de actiunile firmei inainte ca valoarea acestora sa scada la bursa. Anchetatorii francezi suspecteaza "delictul de initiere". Compania Airbus risca sa clacheze in razboiul cu americanii de la Boeing.
EADS, concernul-mamut franco-german care ar trebui sa asigure securizarea frontierelor Romaniei inainte de aderarea la UE, este zilele acestea tinta unui nou scandal. Dupa controversatul acord incheiat in 2004 cu guvernul roman din acea vreme, probleme de o alta natura vin sa sifoneze numele celei mai renumite companii aeronautice europene.
Sub presiunile clientilor sai, Airbus (compania aflata sub tutela EADS) a anuntat noi intarzieri la livrarile catre clienti a mult anuntatului superavion A380, dand vina pe "anumite probleme tehnice". Cateva ore mai tarziu, actiunile Airbus si implicit EADS se prabuseau la Bursa din Paris, cu un procent nemaiintalnit de multi ani pentru o asemenea companie-gigant -26%.
Grupul a pierdut astfel intr-o singura zi 2 miliarde de euro, iar pierderile pe termen lung ale companiei, in situatia in care clientii sai se vor reorienta spre rivala Boeing, ar putea fi de sute de milioane de dolari, a apreciat "Financial Times".
Panica provocata de anuntul Airbus ca va intarzia livrarile cu "sase pana la sapte luni" este oarecum justificata, fiind a doua intarziere majora in decursul unui singur an. Si exact pentru modelul A 380, de aproape 600 de locuri, cel care ar fi trebuit sa incline balanta in lupta comerciala pe viata si pe moarte cu americanii de la Boeing.
Pe langa pierderile financiare cauzate de crahul bursier si despagubirile solicitate de companiile aeriene din Singapore, Qantas sau Emirate, cel mai mult va avea de suferit credibilitatea EADS, afectata iremediabil, considera analistii economici citati de presa franceza.
Iar semnele sunt deja vizibile, Singapore Airlines anuntand ca intentioneaza sa achizitioneze 20 de aparate Boeing 787 Dreamliner, concurent direct al Airbusului de clasa mijlocie A350.
Conducerea EADS si-a vandut actiunile cu doua luni inainte de crah
In timp ce EADS pierdea la Bursa din Paris o treime din valoarea de piata a actiunilor sale, cotidianele economice "Les Echos" si "Wall Street Journal" dezvaluiau o informatie socanta despre conducerea grupului aeronautic european.
In mod curios, copresedintele francez al concernului, No?l Forgeard, dar si trei membri importanti ai comitetului executiv EADS - Fran?ois Auque, Jean-Paul Gut si Jussi It?vuori − isi vandusera, la jumatatea lunii martie, pachete consistente din actiunile detinute.
Copresedintele francez si-a vandut astfel actiuni la pretul de 32,82 de euro (fata de 18,73 euro, cat valorau dupa prabusirea bursiera), la o valoare totala de 2,5 milioane de euro, reiese din ancheta efectuata de Autoritatea Pietelor Financiare din Franta, citata de "Le Monde".
Ca un facut, in aceeasi perioada, intre 15 si 17 martie, cei trei copii ai lui No?l Forgeard vindeau, fiecare, cate 42.666 de actiuni, la pretul de 32,82 de euro per actiune. Informatiile par a confirma temerile unor analisti precum ca Airbus si compania sa mama, EADS, ar fi amanat deliberat anuntul privind intarzierea livrarilor.
Gandul, 16 iun 2006
vineri, iunie 16, 2006
EADS - in centrul unui nou scandal de coruptie si frauda financiara
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu